Munca de la distanță, pe cale de dispariție în România. Ce vor angajatorii, ce pretenții au angajații

de: Alexandru Puiu
21 10. 2024

Pe măsură ce companiile din România încep să-și readucă angajații la birou, munca de la distanță, care a devenit extrem de populară în timpul pandemiei, pare să se apropie de sfârșit. Deși mulți angajați preferă încă acest model, tendințele actuale din piața muncii arată că telemunca devine tot mai rară, iar pozițiile remote sunt tot mai puține.

Companiile renunță treptat la munca de acasă

După o perioadă în care telemunca a fost adoptată la scară largă de majoritatea companiilor, mulți angajatori încep să impună din nou prezența fizică la birou. Acest trend reflectă o schimbare în politicile de resurse umane, într-un context în care tot mai multe organizații își doresc să restabilească un mediu de lucru tradițional, bazat pe interacțiuni directe și colaborare în persoană.

Statisticile arată că, din totalul joburilor postate pe platformele de recrutare de la începutul anului, mai puțin de 5% sunt poziții remote. Cu toate acestea, cererea pentru astfel de joburi este mult mai mare, iar 14% dintre aplicările totale sunt pentru joburile care oferă posibilitatea de a lucra de acasă.

Specialistul în resurse umane Oana Botolan explică faptul că doar anumite tipuri de companii continuă să ofere opțiuni de muncă exclusiv remote. În general, acestea sunt organizații mici sau firme care au echipe globale, cum ar fi companiile IT sau cele din industriile creative și digitale. Angajatorii care acceptă acest model tind să fie cei care colaborează cu clienți internaționali sau care își pot organiza procesele de lucru eficient la distanță.

Angajații, tot mai interesați de flexibilitate

În contrast cu direcția impusă de angajatori, mulți angajați continuă să prefere munca de acasă, considerând că aceasta le oferă o flexibilitate mai mare în organizarea timpului și reducerea stresului legat de navetă. Antonia Pavăl, specialist în comunicare și PR, recunoaște că, deși îi place să lucreze de la birou pentru interacțiunea cu colegii, ar opta oricând pentru munca de acasă datorită confortului și libertății de organizare.

„Beneficiile sunt că îmi pot organiza timpul așa cum consider, nu mai simt aceleași presiuni care sunt la birou”, a explicat Antonia, reflectând opinia multor angajați care simt că telemunca le oferă o mai mare independență.

Cu toate acestea, pentru majoritatea candidaților, munca de la distanță a devenit mai mult un beneficiu decât o normă. Joburile care oferă această opțiune devin tot mai atractive, în condițiile în care din ce în ce mai multe companii impun revenirea la birou.

Care este viitorul muncii de la distanță?

În ciuda popularității modelului de muncă remote printre angajați, viitorul telemuncii pare incert în România. Deși programul hibrid este o soluție adoptată de multe companii, tendințele din 2024 indică o întoarcere graduală la prezența fizică la birou. Angajatorii sunt motivați de dorința de a restabili cultura organizațională și colaborarea directă între angajați, în timp ce mulți candidați rămân fideli ideii de muncă de acasă pentru flexibilitatea și confortul pe care aceasta le oferă.

Pe măsură ce companiile și angajații încearcă să găsească un echilibru între nevoile de business și dorințele personalului, este clar că munca de la distanță nu va dispărea complet, dar va deveni un beneficiu acordat mai rar, rezervat pentru anumite industrii și categorii de angajați.