Milioane de locuri de muncă, pe cale de dispariție. Avertismentul din industria auto europeană care trădează o criză la scară largă

de: Alexandru Puiu
18 09. 2024

Industria auto europeană se confruntă cu un viitor incert, fiind pe cale să piardă milioane de locuri de muncă din cauza noilor reglementări stricte de mediu impuse de Uniunea Europeană. Un document intern pregătit de industria auto, și consultat de agenția DPA, trage un semnal de alarmă în legătură cu capacitatea producătorilor auto de a respecta noile limite de emisii de CO2, prevăzute pentru anii următori. Dacă reglementările vor fi aplicate în forma lor actuală, impactul ar putea fi devastator pentru locurile de muncă și producția de autovehicule din UE.

Noile limite de emisii și riscurile asociate

În prezent, limita de emisii pentru flota auto a Uniunii Europene este stabilită la 115,1 g CO2/km, dar aceasta va scădea la 93,6 g CO2/km în 2025 și la 49,5 g CO2/km în 2030. Producătorii care nu vor respecta aceste limite stricte vor fi obligați să plătească amenzi uriașe. Conform documentului menționat, niciun motor cu combustie nu poate respecta noile limite de emisii, iar chiar și automobilele hibride ar putea să depășească această limită.

Industria auto avertizează că producătorii se vor confrunta cu amenzi de până la 13 miliarde de euro pentru autoturisme și alte 3 miliarde de euro pentru vehiculele comerciale ușoare, punând astfel o povară suplimentară asupra unei industrii deja aflate sub presiune.

Reducerea producției și pierderea locurilor de muncă

Pentru a evita amenzile colosale, producătorii auto ar putea fi nevoiți să reducă semnificativ producția de vehicule cu motoare pe combustie, ceea ce ar însemna oprirea producției pentru aproximativ două milioane de autoturisme. Acest lucru ar putea duce la închiderea a opt fabrici auto din Europa, punând în pericol milioane de locuri de muncă din industria auto și din sectoarele conexe.

Reglementările de mediu stricte impuse de UE au ca scop reducerea poluării și combaterea schimbărilor climatice, însă efectele secundare asupra economiei și industriei auto sunt îngrijorătoare. Un număr semnificativ de angajați din industria auto, care este un pilon economic important în Europa, ar putea rămâne fără loc de muncă dacă producția este redusă drastic.

Propunerea industriei auto pentru amânarea reglementărilor

Pentru a evita aceste scenarii, documentul propune utilizarea unei prevederi de urgență care să permită amânarea cu doi ani a implementării reglementărilor stricte privind emisiile. Această măsură a mai fost aplicată în timpul pandemiei de COVID-19, când criza sanitară a afectat producția și vânzările auto. Amânarea ar oferi timp suplimentar producătorilor pentru a se adapta și pentru a dezvolta tehnologii care să respecte noile limite de emisii.

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a confirmat existența documentului, dar a precizat că acesta nu reflectă punctul de vedere oficial al asociației. Totuși, avertismentele din acest document subliniază gravitatea situației cu care se confruntă industria auto europeană.

Consecințele pe termen lung asupra economiei europene

Industria auto este una dintre cele mai mari surse de locuri de muncă și venituri din Europa. Pe lângă locurile de muncă directe din fabrici, milioane de angajați depind de industria auto în sectoare conexe, precum furnizarea de piese, servicii de transport și logistică. Reducerea producției și închiderea fabricilor ar putea declanșa un efect domino asupra acestor sectoare, agravând criza economică.

În plus, amenzi uriașe și costurile suplimentare asociate cu noile tehnologii de reducere a emisiilor ar putea crește prețul mașinilor pentru consumatori, reducând astfel cererea și contribuind la scăderea vânzărilor.

Criza din industria auto europeană este un semnal de alarmă care ar putea avea efecte economice semnificative pe termen lung. Milioane de locuri de muncă sunt în pericol, iar producătorii auto se confruntă cu decizii dificile. Reglementările stricte privind emisiile sunt necesare pentru a combate schimbările climatice, însă este crucial ca tranziția să fie gestionată astfel încât să protejeze economia și locurile de muncă. Amânarea reglementărilor stricte ar putea oferi o soluție temporară, dar pe termen lung, industria va trebui să găsească modalități sustenabile de a se adapta la noile cerințe.