”Îngrijorare” majoră cu metroul de la Cluj Napoca. De ce există o problemă cu banii pentru proiectul fantastic al lui Emil Boc

de: Alexandru Puiu
30 09. 2024

Proiectul metroului din Cluj-Napoca, unul dintre cele mai ambițioase inițiative de infrastructură din România, se confruntă cu probleme de finanțare, care ridică semne de întrebare cu privire la viitorul acestui proiect. Premierul Marcel Ciolacu a declarat recent că există un motiv de îngrijorare majoră în ceea ce privește finanțarea acestui proiect, iar discuțiile pentru găsirea unei soluții sunt în plină desfășurare.

Finanțarea insuficientă pentru un proiect de amploare

Premierul a atras atenția asupra faptului că bugetul alocat inițial pentru realizarea metroului este mult prea mic în comparație cu necesitățile reale ale proiectului. Finanțarea actuală din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este de doar 300 de milioane de euro, o sumă insuficientă având în vedere că valoarea totală a investiției se ridică la aproximativ 2,2 miliarde de euro. Ciolacu a subliniat că era deja cunoscut faptul că vor fi necesare fonduri suplimentare, iar acest aspect trebuia anticipat de la începutul proiectului.

„Am un motiv personal de îngrijorare în ceea ce privește finanțarea metroului de la Cluj-Napoca. Finanțarea era parțială, erau doar 300 de milioane de euro, necesarul pentru această investiție fiind de 2,2 miliarde. Deci oricum trebuia căutată o sursă de finanțare pentru a finaliza întreg proiectul”, a declarat Ciolacu, exprimându-și în același timp speranța că se va găsi o soluție pentru a continua investiția.

Cu toate acestea, chiar dacă problema este una gravă, premierul a subliniat că dialogul cu Comisia Europeană este deschis și că există o speranță că o soluție va fi găsită. El a adăugat că metroul din Cluj-Napoca este un proiect de transport verde, ceea ce ar trebui să îi asigure sprijinul necesar din partea autorităților europene pentru a nu bloca investiția.

Probleme în licitație și tăierea fondurilor din PNRR

Un alt aspect care a generat dificultăți pentru proiectul metroului clujean este pierderea unei părți din finanțarea inițială din PNRR, cauzată de probleme procedurale identificate în procesul de licitație. Ciolacu a explicat că un raport al Curții de Conturi din România, precum și un raport al autorității de audit, au semnalat probleme în procedura de licitație, ceea ce a dus la o reducere cu 10% a împrumutului acordat din fondurile PNRR.

„Am modificat legislația acolo. Este și un raport al Curții de Conturi din România. Noi suntem obligați să tăiem 10% din împrumut”, a precizat premierul, adăugând că preferă să evite un conflict cu Bruxelles-ul, concentrându-se mai degrabă pe găsirea unei soluții de compromis care să permită continuarea proiectului.

Optimismul primarului Emil Boc

În ciuda problemelor legate de finanțare și de procedurile de licitație, primarul Clujului, Emil Boc, rămâne optimist și a dat asigurări că proiectul metroului va continua. Boc a subliniat că discuțiile referitoare la finanțare sunt de natură tehnică și că proiectul dispune în continuare de un contract de finanțare din fonduri europene. El a reiterat faptul că lucrările pregătitoare, precum exproprierile și devierea utilităților, sunt în desfășurare, iar „cârtițele” pentru săparea tunelurilor vor ajunge la Cluj în lunile octombrie-noiembrie 2024.

„Metroul SE FACE! Acum se lucrează la devierea utilităților, au fost făcute exproprierile și se pregătește prima stație din Florești, de unde vor intra «cârtițele» în subteran”, a declarat Boc, asigurându-i pe clujeni că proiectul va merge înainte.

Viitorul metroului de la Cluj: speranță sau incertitudine?

Chiar dacă optimismul oficialilor locali și centrali rămâne, realitatea financiară a proiectului metroului din Cluj-Napoca rămâne o provocare majoră. Nevoia urgentă de fonduri suplimentare pentru a acoperi diferența imensă dintre suma alocată și costurile totale ale proiectului ridică întrebări cu privire la viitorul acestei investiții esențiale pentru dezvoltarea orașului. Premierul Ciolacu a promis continuarea dialogului cu autoritățile europene pentru a găsi soluții, însă rămâne de văzut dacă acestea vor fi suficiente pentru a depăși obstacolele întâlnite până acum.

Pentru clujeni, proiectul metroului reprezintă o speranță pentru o infrastructură modernă care să contribuie la fluidizarea traficului și la dezvoltarea urbană a orașului. Cu toate acestea, fără o soluție clară de finanțare, acest vis rămâne încă departe de a deveni realitate