De ce crapă bateriile mașinilor electrice la frig, mai ales cele de pe Tesla

de: Cojocaru Cristian
21 01. 2024

Pe măsură ce iarna își intră în drepturi atât în România cât și în alte țări ale lumii, proprietarii de vehicule electrice (EV) descoperă adevărul înfiorător despre performanța mașinilor lor la temperaturi sub zero. Află de ce bateriile mașinilor electrice nu rezistă la frig și cum Tesla, dar și alte companii producătoare ale industriei dau rateu la acest capitol.

Anxietatea de autonomie, o preocupare deja asociată cu vehiculele electrice, se intensifică în timpul perioadelor de frig, afectând modele populare precum Jaguar I-Pace, Tesla Model 3 și Chevrolet Bolt. Mai jos vei afla motivele din spatele autonomiei reduse, provocările cu care se confruntă în timpul încărcării și soluțiile potențiale pentru proprietarii de vehicule electrice care se aventurează la volan în timpul anotimpului rece.

Vehiculele electrice se confruntă cu o provocare semnificativă în menținerea autonomiei în timpul iernii, unele experimentând o reducere a eficienței cu 30% până la 50%. Principalul vinovat este impactul temperaturilor scăzute asupra bateriilor litiu-ion, care sunt cele mai eficiente în jurul valorii de 21 de grade Celsius. Vremea rece încetinește fluxul de energie din interiorul bateriei, reducând capacitatea și făcând-o mai puțin disponibilă pentru conducere. În plus, energia este direcționată către încălzirea mașinii, aprinderea farurilor și abordarea altor factori legați de frig, contribuind și mai mult la scăderea autonomiei.

Vezi și: Bateriile la mașini electrice, îngenuncheate de frig. Cu cât îți scade autonomia pe timp de iarnă, cât de lovită e Dacia Spring

Încărcarea unui vehicul electric pe vreme rece prezintă propriul set de provocări. Rata la care bateria poate accepta energia de la încărcător scade pe măsură ce electronii se mișcă mai lent la temperaturi mai scăzute. Acest fenomen afectează atât stațiile de încărcare de acasă, cât și stațiile publice de încărcare, făcându-l frustrant pentru proprietarii de vehicule electrice care încearcă să-și reumple energia vehiculelor. Tipul de sistem de răcire a bateriei joacă, de asemenea, un rol, deoarece sistemele răcite cu lichid sunt mai eficiente în menținerea temperaturii optime de funcționare a bateriei.

In continuare sunt conduse cercetari pentru a imbunatati performanta bateriilor masinilor electrice in timpul sezonului rece

În ciuda provocărilor, proprietarii de vehicule electrice au la dispoziție câteva instrumente pentru a atenua impactul vremii reci asupra vehiculelor lor. Precondiționarea, o funcție disponibilă în multe vehicule electrice, permite utilizatorilor să încălzească cabina și să condiționeze bateria în timp ce mașina este încă conectată. Acest lucru poate îmbunătăți autonomia cu aproximativ 10% în diminețile friguroase. Păstrarea vehiculului într-un garaj cald și utilizarea încălzitoarelor de scaune în loc de încălzirea cabinei, atunci când este posibil, sunt, de asemenea, strategii recomandate.

Vezi și: Cine face legea pe piața de mașini electrice, cine are cea mai bună ofertă. Tesla versus BYD și Volkswagen

Motivul pentru care bateriile mașinilor electrice dau un randament scăzut la frig

Pentru a maximiza autonomia în timpul condusului de iarnă, experții EV sugerează următoarele sfaturi:

  • Păstrați vehiculul într-un garaj cald sau într-o zonă protejată;
  • Utilizați precondiționarea pentru a încălzi cabina și pentru a condiționa bateria;
  • Opriți sau reduceți utilizarea încălzitorului de cabină, bazându-vă pe încălzirea scaunelor;
  • Conectați în mod regulat vehiculul, chiar și în condiții meteorologice optime, pentru a contracara pierderea zilnică de autonomie din cauza rezistenței bateriei;
  • Luați în considerare activarea modului de distanță, dacă este disponibil, limitând puterea utilizată de controlul climatizării pentru a reduce consumul de energie per kilometru.

În timp ce actualele vehicule electrice se confruntă cu provocările legate de iarnă, speranța se află în bateriile de generație următoare cunoscute sub numele de „litiu-aer”. Aceste baterii, încă în faza de cercetare, promit încărcare mai rapidă, autonomie îmbunătățită, costuri reduse și performanțe mai bune pe vreme rece. În plus, producătorii explorează actualizări de software over-the-air pentru a aborda problemele cu vremea rece și pentru a îmbunătăți performanța EV.

Pe măsură ce iarna continuă să testeze limitele vehiculelor electrice, proprietarii trebuie să se adapteze provocărilor pe care le prezintă vremea rece. Precondiționarea, încărcarea strategică și progresele în tehnologia bateriilor oferă o imagine asupra unui viitor în care vehiculele electrice pot fi conduse cu încredere în condițiile de iarnă. În ciuda obstacolelor actuale, peisajul vehiculelor electrice evoluează, iar promisiunea unei performanțe și autonomie îmbunătățite pe vreme rece este la orizont, potrivit The Guardian.

Vezi și: Cele mai ieftine mașini electrice pe care le poți cumpără în România. Dacia Spring este doar începutul