Cum să pornești corect mașina pe timp de iarnă: Greșeli pe care să le eviți
Sezonul rece aduce provocări suplimentare pentru șoferi, iar temperaturile scăzute pot cauza probleme atât la pornirea mașinii, cât și la uzura componentelor motorului. Dacă nu sunt respectate câteva reguli de bază, costurile pentru reparații sau înlocuiri de piese pot crește semnificativ. În continuare, descoperă cum să pornești corect motorul atunci când afară este ger și ce greșeli trebuie să eviți.
Motorul rece și importanța ralantiului
Frigul afectează toate mașinile, indiferent de marcă sau vechime, prin creșterea indirectă a uzurii motorului. Pe timp de iarnă, uleiul de motor își pierde vâscozitatea, devenind mai rigid. Acest lucru împiedică ungerea optimă a pieselor interne, crescând riscul de uzură prematură.
Pentru a evita problemele, este esențial să lași motorul la ralanti câteva minute înainte de a pleca la drum. Astfel, uleiul va ajunge în toate componentele motorului, iar piesele se vor încălzi și își vor recăpăta forma optimă. Potrivit lui Florin Marin Bogdan, șef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galați, acest pas simplu reduce stresul asupra motorului și prelungește durata de viață a mașinii.
O altă greșeală frecventă este pornirea motorului fără a aștepta stingerea martorilor de bord. În acest interval scurt, calculatorul mașinii efectuează verificări esențiale și permite pompei de carburant să alimenteze corect motorul. Dacă ignori acest pas, riști ca mașina să nu pornească la prima încercare, mai ales la temperaturi foarte scăzute.
Probleme frecvente la baterie și motoarele diesel
Un test major pentru orice mașină pe timp de iarnă este performanța acumulatorului. Temperaturile sub zero grade reduc eficiența lichidului de electroliză din baterie, iar șoferii care folosesc mașina doar pe distanțe scurte sau la viteze reduse contribuie la o încărcare insuficientă a acumulatorului. În astfel de cazuri, bateria „moare” mai repede, iar pornirea motorului poate deveni o provocare.
Pentru mașinile cu motoare diesel, situația este și mai complicată. Aceste motoare funcționează pe bază de compresie, iar aerul rece se contractă, îngreunând acest proces. De aceea, bujia incandescentă joacă un rol esențial în încălzirea camerei de ardere. La mașinile mai vechi, această componentă poate deveni ineficientă, prelungind timpul necesar pentru pornire.
Florin Marin Bogdan recomandă, conform Adevarul, ca șoferii de mașini diesel să pună contactul de mai multe ori și să aștepte stingerea martorului de bujie înainte de a încerca să pornească motorul. În acest fel, camera de ardere este încălzită corespunzător, iar mașina pornește fără dificultăți.
Sfaturi practice pentru un drum fără probleme
Chiar dacă toate aceste operațiuni pot părea consumatoare de timp, în realitate ele nu durează mai mult de 10 minute. Respectarea acestor pași simpli te poate scuti de reparații costisitoare și de momente neplăcute în care mașina refuză să pornească.
Pentru a reduce riscurile, ideal ar fi să parchezi mașina într-un garaj încălzit sau măcar să folosești o husă de protecție pe timp de noapte. De asemenea, verifică regulat starea bateriei și, dacă este cazul, înlocuiește-o înainte să cedeze. Investiția într-o baterie de calitate sau în uleiuri specifice pentru temperaturi scăzute poate face o diferență semnificativă.
Un alt sfat util este să te asiguri că folosești combustibil de iarnă, mai ales în cazul motoarelor diesel. Acest tip de carburant este formulat pentru a preveni înghețarea și asigură o funcționare optimă la temperaturi joase.
Așadar, o pregătire adecvată a mașinii pentru iarnă și evitarea greșelilor frecvente te vor ajuta să te bucuri de călătorii fără griji, indiferent de cât de scăzută este temperatura de afară.