Cum au ajuns tinerii ”prea săraci ca să-și permită lucruri ieftine”. Schimbarea fascinantă a obiceiurilor de cheltuieli, casa și familia nu mai sunt prioritare

de: Alexandru Puiu
08 02. 2024

Într-o epocă marcată de incertitudini economice, schimbări climatice și instabilitate politică și socială globală, obiceiurile de cheltuieli ale tinerilor reflectă o schimbare fascinantă.

Generația Z, confruntată cu provocări financiare aparent insurmontabile precum cumpărarea unei case sau economisirea pentru pensie, a început să redefinească conceptul de economisire prin indulgență în lux.

Citește și: După 10 ani în Italia și Germania, s-a întors să dea lovitura în România. Afacerea de succes a lui Sebi

Ce fac tinerii, pentru că nu-și permit o casă sau o familie

Nia Holland, de 24 de ani, exemplifică acest trend prin achiziția unei genți vintage Chanel în valoare de 2.500 de dolari, epuizându-și economiile. Deși conștientă că banii ei ar fi putut fi investiți sau economisiți, Holland nu se simte iresponsabilă. În fața unui viitor financiar incert, micile plăceri, precum o geantă de designer, oferă un strop de fericire imediată.

Această tendință nu este izolată. Conform Credit Karma, aproximativ 27% dintre americani recunosc că adoptă un comportament de cheltuială fatalistă, procentul crescând la 43% printre mileniali și 35% în rândul Generației Z. Aceasta reflectă o abordare de coping, chiar dacă nu este cea mai sănătoasă, în fața neliniștilor economice și globale, conform Economedia.ro.

Stephen Wu, profesor de economie, observă că sentimentul de fatalism și cheltuielile contraintuitive au devenit mai frecvente în ultimii ani, mai ales după pandemie și Marea Recesiune. Realizarea că multe dintre succesele și eșecurile individuale scapă controlului personal a încurajat această tendință.

Citește și: Tânărul român cu salariu anual de 500.000 de lei de la stat. Și-a dublat veniturile într-un an, deși nu are treabă cu domeniul

Tinerii din ziua de azi depind de banii părinților

În plus, suportul financiar sporit din partea părinților a permis unora dintre tineri să se dedice cheltuielilor de lux. Adrian Siega, de 26 de ani, a cheltuit ultimele sale economii de urgență pe o imitație a unei genți Burberry, un simbol al statutului văzut în serialul HBO „Succession”. Cu visul de a deveni proprietar de locuință tot mai îndepărtat, Siega, ca mulți alții, alege să se concentreze pe „necesarul pentru moment”.

Acest comportament de cheltuială subliniază o schimbare a valorilor și aspirațiilor. În locul obiectivelor tradiționale, cum ar fi deținerea unei case sau întemeierea unei familii, tinerii acum investesc în experiențe sau obiecte care le oferă o senzație de împlinire imediată. Aceasta nu numai că reflectă provocările economice actuale, dar și o redefinire a ceea ce înseamnă succesul și fericirea în secolul 21.

Această schimbare de paradigmă, deși poate părea o abordare fatalistă, reprezintă o adaptare la realitățile unei lumi în schimbare rapidă. Generația Z, confruntată cu un peisaj economic și social diferit față de generațiile anterioare, navighează după propriile reguli, căutând bucurie și satisfacție în ciuda incertitudinilor. Această schimbare fascinantă a obiceiurilor de cheltuieli subliniază nu doar provocările cu care se confruntă tinerii, dar și reziliența și creativitatea lor în fața adversității.