Crăciunul sărac pentru români, o consecință a inflației, prețurilor mari și veniturilor mai mici. Ce se întâmplă de sărbători

de: Alexandru Puiu
21 11. 2024

Crăciunul din acest an se anunță a fi unul modest pentru mulți dintre români, fiind marcat de inflație, creșterea prețurilor și venituri mai mici. Situația economică actuală împinge multe familii să-și reducă bugetele pentru cumpărăturile de sărbători, ceea ce va influența direct felul în care Crăciunul va fi celebrat în acest an.

Cum afectează inflația planurile de Crăciun ale românilor

Conform unui studiu recent derulat de Offerista, majoritatea românilor sunt preocupați de situația economică, ceea ce le influențează deciziile legate de cumpărăturile pentru sărbători. Inflația și crețterea prețurilor, inclusiv la energie și gaze, sunt principalele cauze care generează această neliniște. Aproximativ 72% dintre respondenți au declarat că principala problemă care le influențează planurile pentru sărbători este crețterea prețurilor, urmată de costurile ridicate la energie, care afectează bugetele de familie.

Românii înțeleg nevoia de a-și ajusta cheltuielile pentru a putea face față presiunilor economice. Astfel, mulți dintre aceștia au decis să reducă bugetul pentru categorii precum electrocasnice, îmbrăcăminte, mobilier, restaurante sau călătorii. Aproximativ 90% dintre consumatori vor limita aceste cheltuieli, iar o bună parte dintre aceștia intenționează să înceapă cumpărăturile mai devreme pentru a eșalona plățile și a evita aglomerația de ultim moment.

Această strategie de a-și organiza cumpărăturile în avans este adoptată de 37% dintre români, iar motivul principal este tocmai eșalonarea cheltuielilor pentru a gestiona mai bine bugetul disponibil. Alte motive includ dorința de a avea mai mult timp pentru planificarea achizițiilor și evitarea stresului legat de cumpărăturile de ultim moment.

Unde își vor face cumpărăturile românii și care sunt preferințele lor

Pentru acest Crăciun, majoritatea românilor vor prefera să facă cumpărăturile în magazinele fizice. Deși mediul digital este folosit din ce în ce mai mult pentru informare despre promoții și oferte, consumatorii români preferă să vadă și să testeze produsele înainte de a le achiziționa. Astfel, aproximativ 59% dintre români vor face achizițiile de Crăciun în magazinele fizice, în timp ce doar 7% declară că vor opta exclusiv pentru cumpărăturile online.

Categoriile de produse care se află în centrul atenției pentru cumpărăturile de sărbători includ mâncarea și băuturile, decorațiunile pentru casă, îmbrăcămintea și accesoriile, precum și cosmeticele și parfumurile. Din cauza presiunii financiare, mulți români vor opta pentru produse cu un preț mai mic sau pentru alternative mai ieftine ale produselor pe care le-ar fi achiziționat în anii trecuți. De asemenea, aproape 11% dintre respondenți au afirmat că nu intenționează să facă deloc cumpărături de Crăciun în acest an, din cauza puterii de cumpărare reduse.

Cu un buget limitat, majoritatea românilor (aproximativ 40%) intenționează să aloce între 500 și 1.000 de lei pentru cumpărăturile de Crăciun, în timp ce 24% au un buget de sub 500 de lei. Această reducere semnificativă a bugetului alocat înseamnă că prioritizarea cheltuielilor și alegerea ofertelor avantajoase devin esențiale pentru mulți consumatori.