Ce se întâmplă dacă ți-ai luat permisul de conducere pe mașină automată, dar conduci una cu cutie de viteze manuală. Ce spune Codul Rutier, care sunt sancțiunile

de: Alexandru Puiu
07 06. 2024

Numărul românilor care optează pentru a da examenul de conducere pe o mașină cu cutie de viteze automată este în creștere, conform datelor oferite de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări.

De la 1.428 de permise eliberate în 2019 pentru mașini automate, numărul a crescut la 10.170 în 2023, demonstrând o schimbare clară în preferințele șoferilor români.

„În ultimul timp, din ce în ce mai mulți cursanți aleg varianta automată. Am făcut chiar mai multe înscrieri pe automată decât pe manuală.”, a explicat un instructor auto.

Restricțiile legale și consecințele lor

Deși permisele obținute pe baza examenului susținut cu un vehicul automat includ codul 78, care indică restricția de a nu conduce mașini cu transmisie manuală, actualmente, legislația rutieră din România nu prevede sancțiuni specifice pentru încălcarea acestei restricții. Inițial, exista o reglementare care interzicea acest lucru, dar aceasta a fost abrogată, lăsând un vid legislativ în ceea ce privește penalizarea celor care încalcă restricția.

Problemele generate de conducerea fără experiența necesară

Conducătorii auto care încearcă să opereze vehicule cu cutie manuală, fără a avea experiența necesară, pot crea situații periculoase în trafic. Întreruperi frecvente ale motorului, plecări dificile de pe loc și probleme la urcarea rampelor sunt doar câteva dintre dificultățile întâmpinate de aceștia, potrivit instructorilor auto. Astfel de incidente nu doar că îngreunează traficul, dar pot crește și riscul de accidente.

„Nu există în acest moment niciun ordin care să prevadă sancțiuni pentru deținătorii de permis de conducere obținut pe un autovehicul cu cutie automată.”, a afirmat Daniel Zontea, purtător de cuvânt IPJ Brașov pentru Știrile ProTV.

Opțiuni pentru eliminarea restricției

Pentru cei care doresc să elimine restricția de pe permisul lor, soluția legală constă în absolvirea a cel puțin șase ore de instruire practică pentru conducerea mașinilor cu cutie manuală, urmate de o nouă testare. Cu toate acestea, în absența unor sancțiuni, interesul pentru acest tip de recalificare pare să fie scăzut.

În ciuda creșterii numărului de șoferi cu permise restricționate la vehicule automate, lipsa de sancțiuni concrete pentru încălcarea acestei restricții rămâne o problemă deschisă. Aceasta poate duce la situații în care șoferi neexperimentați cu cutii manuale se aventurează pe drumuri, crescând riscul de incidente. Este esențial ca legislația să evolueze într-un mod care să abordeze această problemă, oferind claritate și protecție atât șoferilor, cât și celorlalți participanți la trafic