Unii români își pierd casele, alții se împrumută la bănci „până la refuz”: nu ne învățăm niciodată lecția

de: Alexandru Puiu
24 06. 2023

În pofida faptului că mulți conaționali de-ai noștri ajung în aceste zile în situații critice din cauză că de multe luni nu și-au mai putut plăti ratele la bănci, alții fac tot posibilul să se împrumute până la refuz.

Mulți dintre românii care trec pragul băncilor nici nu se gândesc că, pe termen mediu sau lung, ar putea ajunge în imposibilitate de plată, dacă se îndreaptă către gradul maxim de îndatorare. Tot ce-i interesează este ca banca să le dea cât mai mulți bani. Cu cât suma e mai mare, cu atât sunt mai fericiți.

E o gândire toxică și periculoasă, atrag atenția angajații băncilor de la noi din țară, care spun că, din fericire, instituțiile de finanțare își efectuează propriile calcule și au anumite marje de risc pe care le iau în considerare, nu oferă consumatorilor atât de mulți bani câți și-ar dori ei, decât dacă se asigură pe cât e posibil că aceștia vor fi capabili să își respecte angajamentele financiare fără să se sacrifice.

Când intră în bancă, românul vrea să știe cum poate lua cât mai mulți bani. Riscurile sunt pe plan secund

„Întrebările consumatorilor sunt în general legate de cât de mult pot să se împrumute și de ce nu se pot împrumuta mai mult. Încă suntem în această etapă, nu am reușit să o depășim.

Aici ne ajută și reglementările Băncii Naționale care a pus limite. Consumatorii ne întreabă și de ce nu se pot împrumuta în valută la un nivel suficient de mare, comparabil cu un împrumut pe care l-ar lua în lei, deși în acest domeniu există experiențele trecute pe care România le-a avut cu împrumuturile în valută. Cu toate acestea, odată cu angajamentul pe care clientul îl face strict legat de contractul de împrumut, am văzut tot mai multă conștientizare față de produsele accesorii, cum sunt asigurările.

Industria bancară, în acest moment, este mai întărită și incomparabil mult mai dezvoltată față de acum 10-15 ani pentru a gestiona situațiile de criză. Mai este loc să ne îmbunătățim, să ajungem și în mediul rural mai mult decât am făcut-o până acum, pentru că odată cu digitalizarea ne desprindem puțin din această dependență de amprenta teritorială.

Clienții se pregătesc și ei mai bine, am observat în ultima perioadă un apetit mai scăzut al acestora de a se angaja în cumpărături de impuls, economisesc o proporție mai mare din ce câștigă, chiar dacă asupra venitului real există o presiune. Nivelul creditelor neperformante este, în acest moment, la un minim istoric în România.

Cu siguranță intrarea în această perioadă mai dificilă s-a făcut pe cu totul alte premise față de perioadele din trecut în care am mai experimentat crize de diverse tipuri”, explică Oana Ilaș, director general adjunct Banca Transilvania, în dialog cu Cornel Dinu, fondator Banking News, citată de CSALB.ro.