UE schimbă regulile de circulație: ce infracțiuni rutiere noi apar, toți soferii trebuie să știe
Comisia Europeană vrea să schimbe regulile de circulație și să introducă noi infracțiuni rutiere, pentru a include, printre altele, depășirile și parcările considerate periculoase.
Noile norme vor îmbunătăți siguranța pentru toți participanții la trafic și vor ajuta UE să își realizeze „Viziunea zero” – fără decese pe drumurile din UE până în 2050, potrivit Profit.ro.
Noile norme vor permite, de asemenea, tinerilor conducători auto să dobândească experiență prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată – începând cu vârsta de 17 ani, tinerii vor putea învăța să conducă și vor putea obține un permis de conducere. Cei care au împlinit vârsta de 17 ani vor putea să conducă singuri după împlinirea vârstei de 18 ani și să lucreze ca șoferi profesioniști de îndată ce un anumit loc de muncă permite acest lucru. Acest lucru va contribui la abordarea penuriei actuale de conducători auto, precizează Comisia.
Ce își propune Comisia
Un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătățirea siguranței rutiere, prin măsuri care includ:
- O perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru conducătorii auto începători după trecerea testului și o normă de toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului. Acest lucru este esențial deoarece, chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8% din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani.
- Oferirea posibilității tinerilor de a-și susține testul și de a începe conducerea acompaniată de autoturisme și camioane începând cu vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență de conducere auto.
- Adaptarea formării și testării conducătorilor auto pentru o mai bună pregătire a acestora cu privire la prezența utilizatorilor vulnerabili pe șosea. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea siguranței pentru pietoni, bicicliști, precum și pentru utilizatorii de scutere electrice și biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă.
- O evaluare mai bine direcționată a aptitudinii din punct de vedere medical, luând în considerare progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. Conducătorii auto vor fi, de asemenea, încurajați să își actualizeze aptitudinile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.
Normele actuale ale UE privind asigurarea respectării normelor la nivel transfrontalier au contribuit la asigurarea faptului că persoanele nerezidente care săvârșesc contravenții rutiere nu rămân anonime, menționează sursa citată. Cu toate acestea, în 2019, aproximativ 40 % din infracțiunile transfrontaliere au rămas nepedepsite, fie pentru că autorul infracțiunii nu a fost identificat, fie pentru că plata nu a fost executată.
Ce urmează să fie adăugat
Conform sursei citate, legea actuală acoperă unele dintre cele mai frecvente și mai flagrante infracțiuni, cum ar fi excesul de viteză și conducerea sub influența alcoolului. Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al infracțiunilor rutiere la:
- nemenținerea unei distanțe suficiente în raport cu vehiculul din față;
- depășirea periculoasă;
- parcarea periculoasă;
- traversarea uneia sau mai multor linii albe continue;
- conducerea pe sens interzis;
- nerespectarea normelor privind utilizarea coridoarelor de urgență;
- utilizarea unui vehicul supraîncărcat.
Aceste adăugiri vor contribui la reducerea impunității pentru astfel de infracțiuni și vor îmbunătăți capacitatea statelor membre de a sancționa contravenienții din alte state membre. Aceasta va asigura, de asemenea, tratamentul egal al contravenienților rezidenți și nerezidenți.
Modificările vin și în ajutorul persoanelor acuzate de infracțiuni rutiere
Nerezidenții își păstrează dreptul la o cale de atac eficientă și la un proces echitabil, la prezumția de nevinovăție și la apărare. Aceste drepturi vor fi garantate mai eficient prin dispoziții care asigură un conținut uniform și emiterea de avize de sancțiune, prin asigurarea faptului că destinatarii acestor avize le pot verifica autenticitatea, și prin faptul că partajarea de informații cu presupușii contravenienți devine o cerință standard, mai spune Profit.ro.
Un portal informatic dedicat le va oferi cetățenilor acces ușor la informații privind normele de siguranță rutieră în vigoare în fiecare stat membru și, în timp, le va permite să plătească eventualele amenzi în mod direct.
Normele vor fi, de asemenea, aliniate la normele UE privind protecția datelor cu caracter personal.
Tragerea la răspundere a autorilor infracțiunilor rutiere în toate statele membre este esențială pentru siguranța rutieră. Cu toate acestea, în conformitate cu normele actuale, atunci când o infracțiune gravă duce la o interdicție de a conduce, aceasta nu poate fi pusă în aplicare la nivelul UE dacă conducătorul auto a comis infracțiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere.
Propunerea se referă la infracțiuni rutiere grave, cum ar fi excesul de viteză, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor și cauzarea de decese sau vătămări corporale grave ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulație.