Sunt mai inteligenți britanicii decât americanii? Ce spun oamenii de știință despre diferența pe care o face un singur cuvânt din vocabular

de: Ozana Mazilu
20 03. 2023

Un nou studiu dezvăluie modul în care utilizarea unui cuvânt obișnuit precum „corect” împarte modul în care părem deștepți.

Sunt britanicii mai inteligenți și mai informați decât americanii? Potrivit unui nou studiu, mulți americani par să gândească așa și se poate reduce la o simplă diferență în modul în care folosesc un cuvânt comun.

Oscar Wilde a remarcat că britanicii și americanii „au cu adevărat totul în comun, cu excepția, desigur, a limbajului”.

O echipă de cercetători de la Universitatea Rutgers, din New Jersey, a examinat modul în care vorbitorii de engleză americană și britanică folosesc cuvântul „right” (corect) ca particularitate de răspuns în conversație. Ei au descoperit că americanii tind să folosească „right” pentru a arăta că au deja cunoștințe despre un subiect sau situație și că sunt informați despre aceasta. Cu toate acestea, vorbitorii de engleză britanică folosesc „right” pentru a indica faptul că informațiile pe care le primesc sunt interesante și relevante pentru discuție.

Cuvântul „right” aparține unei clase specifice de dispozitive lingvistice care sunt uneori numite „semne de răspuns” sau „particule de răspuns”. Acestea se înregistrează, semnalează acordul sau iau o poziție față de informațiile la care răspund. Cu toate acestea, în ciuda utilizării sale obișnuite ca particulă de răspuns, au fost surprinzător de puține cercetări privind cuvântul în acest context.

Sunt britanicii mai deștepți decât americanii datorită unui cuvânt?

Pentru un american, modul în care britanicii folosesc cuvântul îi face să pară că știu deja ce se spune, ceea ce îi face să pară mai informați. În plus, accentul britanic poartă cu el un stereotip de rafinament care, de asemenea, potrivit multor americani, face ca difuzorul să sune mai inteligent. Situația este înrăutățită (cel puțin pentru americani) de faptul că britanicii folosesc mult mai mult „right” în conversație.

Echipa Rutgers a fost inspirată inițial când a auzit o „neînțelegere uluitoare” între un american și o persoană britanică, în timpul unei conversii. În timpul conversației, americanul explica o situație care a determinat răspunsul „right” din partea ascultătorului, dar acest lucru l-a derutat pe american care a întrebat dacă această informație era deja cunoscută, la care ascultătorul britanic a răspuns cu un „right?” (nu?) confuz.

Pentru a studia acest fenomen, echipa a folosit analiza conversației, o metodă care studiază interacțiunile sociale și vorbirea în interacțiune, pentru a examina utilizarea acestui cuvânt în interacțiunile americane și britanice. Ei s-au bazat pe o colecție de aproximativ 125 de segmente transcrise ale conversațiilor de zi cu zi și discuțiilor de lucru dintr-o perioadă istorică, din anii 1970 până în prezent. În cadrul acestei colecții de segmente, 70 erau în engleză britanică și 55 în engleză americană.

Cercetarea „aruncă lumină asupra modului în care diferențele lingvistice minuscule, pe care s-ar putea să nu le recunoaștem, ne influențează interacțiunile cu ceilalți și ne colorează percepțiile despre expertiza și cunoștințele lor”, a spus Galina Bolden, profesor de comunicare la Rutgers.

Studiul dezvăluie diferitele moduri în care vorbitorii își pot demonstra pozițiile epistemice – cum se raportează și pretind la diferite tipuri de cunoștințe. Cercetarea are, de asemenea, implicații metodologice importante pentru utilizarea analizei conversației în comunicarea interculturală. Ar putea fi o modalitate utilă de a investiga diferite varietăți de engleză și alte limbi.

Autorii studiului afirmă că lucrările viitoare ar putea „examina întregul peisaj al acestor tipuri de particule de răspuns (în special poziții), în datele din S.U.A. vs. Regatul Unit, cu privirea către tipurile de poziții pe care le transmit față de discuțiile anterioare. O astfel de analiză le-ar putea permite cercetătorilor să exploreze dacă diferențele dintre cele două varietăți de limbi sunt, în primul rând, lingvistice sau culturale.