Se schimbă legea în România: relația dintre avocat și client ar putea capătă noi dimensiuni
Cât de curând, s-ar putea să fim martorii unei schimbări de proporții în ceea ce privește relația avocat-client.
Mai exact, conform unui nou proiect de lege care are șanse să treacă de barierele Camerei Deputaților și ale Senatului, în viitor, s-ar putea să nu mai fii obligat să te prezinți fizic la avocat, având alternativă.
Este vorba despre un proces de digitalizare care ar putea simplifica interacțiunea, sub forma unei platforme digitale oficiale la care vor avea acces avocații din România.
Cum ar putea funcționa
Conform proiectului de lege, clienții vor putea fi identificați de avocați prin video, în cadrul unei platforme digitale.
În plus, documentele necesare vor putea fi trimise, la rândul lor, în format electronic.
De remarcat că cei care au întocmit acest proiect de lege sunt avocați.
În plus, în 2023, proiectul pare unul oportun și menit să se alinieze normelor curente de digitalizare.
„O astfel de practică poate fi dificil de gestionat, întrucât nu este utilizată o platformă unică de comunicare care prezintă suficiente garanții de securitate, care să reducă timpul alocat pentru fiecare client în parte în procedura inițială de informare, să permită colectarea documentelor de la client, să optimizeze timpii alocați cu logistica și operațiunile adminisfrafive”, au declarat inițiatorii proiectului de lege în fapt.
În proiectul de lege se arată, printre altele, următoarele:
1. Definirea operațiunii avocațiale electronice privind identificarea și verificarea identității clientului, în sensul echivalării identificării video la distanță cu prezența fizică. Astfel, operațiunile avocațiale vor putea fi efectuate prin două modalități alternative:
a) Prin prezența fizică, personală și simultană, în același spațiu, a clientului și avocatului (modalitatea tradițională);
b) De la distanță, prin interacțiunea simultană a clientului cu avocatul, prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță audio-video (modalitatea electronică). Având în vedere că procedura pentru identificarea video de Ia distanță face deja obiectul reglementării naționale, aceasta ar putea fi ajustată și implementată și în activitatea avocațială.
* Procesul video-identificării:
– clientul va avea nevoie de un dispozitiv electronic cu care să captureze imagini ale feței și imagini cu cartea de identitate sau pașaportul, pe care le va comunica avocatului prin intermediul sistemului informatic;
– imaginile transmise avocatului de către client vor fi verificate electronic în baza de date a M.A.I. sau a oricărei alte instituții și autorități competente; – după confruntarea de către avocat a imaginilor și datelor mai sus menționate (validarea inițială), avocatul va proceda la inițierea procesului de identificare audio-video prin intermediul sistemului informatic;
* în cadrul procedurii de video-identificare, avocatul va verifica clientul prin:
– adresarea de întrebări prin care să se verifice dacă persoana prezentă în conferința audio-video este aceeași persoană cu cea din documentele prezentate;
– adresarea de întrebări specifice (ce pot face obiectul unor politici și coduri profesionale, stabilite la nivelul Uniunii Naționale a Avocaților din România).
– dacă este cazul, conform legii, avocatul va putea asigura clientului, prin invitarea în cadrul conferinței audio-video, a unui interpret sau traducător, care să sprijine avocatul în comunicarea eficientă și corectă cu clientul. *
* Confirmarea identității:
– după parcurgerea și validarea etapelor mai sus menționate, va urma un ultim pas – confirmarea cu un factor de autentificare suplimentar, prin transmiterea către clientul care parcurge procedura de identificare a unui cod de unică folosință (One Time Password – OTP) sau prin transmiterea unui link cu o durată limitată, special creat în acest scop, generat în mod individual (prin e-mail sau SMS).