România educată, însă numai pe hârtie. Țara noastră, pe ultimul loc în Uniunea Europeană în 2023
România se confruntă cu o situație critică în ceea ce privește calitatea și performanța sistemului de Educație, conform Monitorului Educației și Formării din 2023 al Comisiei Europene.
Vezi și: Ce îi face pe unii oameni să nu creadă în știință: lipsa de educație nu este singurul factor
Situația din România, critică
Lansat recent la Bruxelles, raportul arată că țara noastră ocupă ultimele poziții la majoritatea indicatorilor esențiali pentru calitatea Educației în Uniunea Europeană, trăgând, practic, media europeană în jos, dar acesta este cel mai grav aspect.
Raportul anual al Comisiei Europene compară sistemele de educație și formare din UE și progresele lor în atingerea obiectivelor stabilite pentru Spațiul Educațional European până în 2030, informează edupedu.ro.
Printre aceste obiective se numără creșterea participării la programele de educație timpurie, reducerea părăsirii timpurii a școlii, îmbunătățirea competențelor în domeniile lecturii, matematicii, științelor și digitale, precum și promovarea învățământului tehnic și vocațional.
Cu toate acestea, situația din România este alarmantă la majoritatea acestor capitole. De exemplu, țara noastră înregistrează o participare redusă la programele de educație timpurie, cu doar 75,6% dintre copii, comparativ cu media UE de 92,5%. Mai mult, rata de părăsire timpurie a școlii este de 15,6%, mult peste media UE de 9,6%.
Vezi și: Românii se fac de râs când e vorba de educație financiară: habar n-avem ce să facem cu banii
Țara lui „las-o, mă, că merge și-așa”
La capitolul competențe, România se situează, de asemenea, la coada clasamentului la matematică și în domeniul abilităților digitale.
Rata absolvenților de învățământ tehnic și vocațional care beneficiază de expunere la învățarea bazată pe muncă este extrem de scăzută, doar 8,4%, comparativ cu media UE de 60,1%.
Situația la capitolul studii superioare nu este mai îmbucurătoare, doar 24,7% dintre tineri având astfel de studii, mult sub media UE de 42%.
Și rata de participare la educația pe tot parcursul vieții în populația adultă cu vârste între 25-64 de ani este printre cele mai mici din UE, ajungând la 5,6%.
Aceste date alarmante din Monitorul Educației și Formării subliniază necesitatea unor acțiuni imediate și coerente pentru a îmbunătăți calitatea și importanța educației în România, în conformitate cu obiectivele europene pentru Spațiul Educațional European.