Renault lansează trapa Solarbay: Ce este, cum funcționează, de ce este benefică pentru mașinile electrice

de: Andrei Tilimpea
26 09. 2023

Din ce în ce mai mulți furnizori oferă tehnologia, care poate întuneca automat sticla. Renault spune că este ideal pentru vehicule electrice.

Cumpărătorii noului SUV electric Renault Scenic E-Tech nu vor putea comanda o trapă glisantă. Dar pot obține ceea ce Renault spune că este o opțiune mai bună: trapa Solarbay, care estompează automat diferite segmente folosind impulsuri electrice pentru a excita particulele încorporate în sticlă.

Tehnologia este disponibilă pe Scenic E-Tech, care a avut debutul public la Salonul auto IAA Mobility. Este, de asemenea, o opțiune pentru SUV-ul mediu Renault Rafale recent lansat.

Este ideal pentru vehicule electrice, a spus Brigitte Savariault, un inginer Renault care a lucrat la acoperișul Solarbay.

Beneficiile pentru vehiculele electrice peste un acoperiș glisant includ greutatea mai ușoară, deoarece nu există motoare sau șine metalice, a spus Savariault la demonstrația tehnologiei la spectacol.

Există, de asemenea, un câștig de 30 mm înălțime la cap în comparație cu o trapă convențională, spune Renault, iar caracteristica de reglare a luminii ajută la menținerea cabinei la rece sau la cald, în funcție de temperatura exterioară. Zgomotul vântului, care este mai vizibil la vehiculele electrice deoarece au mai puține părți mecanice în mișcare, este, de asemenea, redus.

Renault a lucrat cu Saint-Gobain Sekurit pe acoperișul Solarbay, a spus Savariault. Furnizorul numește tehnologia AmpliSky, pe care a lansat-o (și a marcat-o) în 2019.

La Scenic E-Tech, opacitatea plafonului poate fi controlată printr-un buton sau prin utilizarea asistentului Google Voice în sistemul de infotainment OpenR Link de la Renault. Când mașina este oprită, acoperișul se întunecă automat; când este pornit din nou, acoperișul revine la setarea anterioară.

O tehnologie nou

Tehnologia, numită cristal lichid dispersat în polimer sau sticlă opacizantă, funcționează prin utilizarea impulsurilor electrice pentru a alinia particule minuscule într-o peliculă subțire în interiorul acoperișului de sticlă.

Sticla opacizantă, de la mai mulți furnizori, a fost disponibilă pentru o serie de modele de ultimă generație de la Mercedes-Benz, McLaren și Porsche, dar Renault spune că Rafale și Scenic sunt primele modele mainstream care o au, în special cu capacitatea de a estompa anumite segmente individual.

Porsche spune că trapa „inteligentă” disponibilă pentru Taycan GTS permite doar 15% din căldura exterioară să intre în interior, comparativ cu 30% pentru o trapă glisantă convențională.

Va apărea și pe Volkswagen ID7 midsize EV din 2024, deși fără opțiune de segmentare.

Viitorul Cadillac Celestiq EV de lux va folosi sticlă opacizantă de la SPD-SmartGlass, care le permite fiecăruia dintre cei patru ocupanți să-și controleze propriul cadran al acoperișului, spune GM.

Clădirile de birouri și avioanele sunt, de asemenea, văzute ca piețe mari pentru tehnologie, pentru a economisi bani la încălzire și răcire și pentru a evita strălucirea angajaților sau pasagerilor.

Alți furnizori care au tehnologia în portofolii includ Webasto, care îl numește geam comutabil și are iluminat integrat într-o trapă cu caracteristici. Gentex a prezentat viziere reglabile pentru șoferi și pasagerii din față, precum și trape opace.

Maximilian Hofbeck, directorul de management al produselor Webasto, a declarat recent pentru Automotive News Europe că compania sa estimează că 80 până la 90 la sută din viitoarele vehicule vor avea acoperiș cu iluminare ambientală și geamuri comutabile segmentate. Webasto va începe producția de serie de acoperișuri cu ambele caracteristici în 2025.