Povestea românului care duce oamenii pe Lună. Rolul important de la NASA pe care îl are de îndeplinit în misiunea Artemis III
NASA are planuri mari: după 50 de ani, vrea să trimită din nou oameni pe Lună. În noiembrie, anul trecut, capsula Orion a misiunii Artemis 1 a călătorit mai departe decât orice navă spațială concepută pentru a transporta oameni, de dinaintea ei.
Vehiculul spațial al echipajului Artemis 1, Orion, a stabilit un nou record de zbor pentru NASA. Pe 26 noiembrie 2022, la aproximativ 8:40 dimineața ET, Orion a zburat mai departe decât orice navă spațială concepută pentru a transporta astronauți, depășind recordul anterior, stabilit de Apollo 13, în 1970. Orion a bifat 401.798 kilometri, distanță parcursă de la Pământ.
Dragoș Alexandru Păun este un inginer român care s-a ocupat de pregătirea misiunii inaugurale Artemis 1, conform Digi24. Una din sarcinile sale a fost implementarea și integrarea a 8 din cele 33 de motoare ale navetei Orion – proiectul comun prin care NASA și ESA (Agenția Spațială Europeană) și-au propus să ducă un echipaj uman pe Lună și înapoi pe Pământ, în siguranță.
„Ca să faci Rocket Science, în primul rând, ai nevoie de foarte multă răbdare, dedicare și muncă. Să poți înțelege foarte detaliat anumite probleme, dar să poți vedea și totul in ansamblu. Să intelegi cum sistemul la care lucrezi se integrează într-un sistem mai mare de exemplu. Dar mai mult decât atât, să înțelegi cum oamenii colaborează împreună, pentru a atinge un scop situat dincolo de visele noastre cele mai mărețe”, a declarat, pentru Digi24.ro, Dragoș Alexandru Păun.
Inginerul român care a lucrat la misiunea Artemis 1
Dragoș Alexandru Păun este din Brașov, e stabilit în prezent în Germania și a fost absolvent în 2008 al Facultății de Construcții Aerospațiale a Universității „Transilvania” din Brașov și al unui master de de un an de zile în Italia, Franța și Germania, bazat pe tematica zborului spațial uman.
Ca referință, prima aselenizare a avut loc în 1969, acum 53 de ani, în timp ce ultima aselenizare s-a desfășurat acum 50 de ani, cu Apollo 17, în 1972.
„Legat de misiunea Artemis și de noul program, vreau să explic câteva lucruri în ceea ce privește racheta. Este un produs nou, fiind prima oară când NASA încearcă să lanseze o asemenea rachetă. Rezervorul principal al navetei spațiale a fost îmbunătățit, a fost făcut mai ușor. Motoarele sunt aceleași care erau pe naveta spațială, fiind ușor modificate, pentru a fi utilizate doar o singură dată, nu de mai multe ori, așa cum erau proiectate original”, spune inginerul român, pentru Gândul.
Dragoș Alexandru Păun are funcția de „propulsion systems engineer” în cadrul Ariane Group – compania europeană care s-a ocupat de integrarea sistemelor de propulsie la nava Orion, în cadrul misiunii Artemis 1. El s-a ocupat, mai exact, de implementarea și integrarea a opt dintre cele 33 de motoare ale navetei Orion, proiectul comun prin care NASA și Agenția Spațială Europeană (ESA) și-au propus să ducă un echipaj uman pe Lună și înapoi pe Pământ.
Dragoș explică faptul că prin Artemis 1, „noi ducem oamenii înapoi în jurul Lunii. Toate aceste vehicule permit accesul doar într-o zonă care se numește orbită joasă terestră. Și această orbită joasă terestră este până la 600-700 km altitudine față de pământ. Luna se află la o distanță medie de 390.000 km față de Pământ”.
Așadar, dacă totul merge conform planului, oamenii vor reveni pe Lună pentru prima dată în 50 de ani. NASA și-a anunțat planul pentru misiunea Artemis III, inclusiv că este programată pentru 2025. Dacă totul va merge bine, oamenii vor reveni pe suprafața Lunii pentru prima dată în peste 50 de ani. Locația planificată a aterizării pe Lună este un loc pe care oamenii nu l-au explorat niciodată până acum: Polul Sud lunar.
Patru astronauți vor fi trimiși în această misiune. Se vor lansa deasupra sistemului masiv de lansare spațială (SLS) din capsula Orion. Prima călătorie a fost cu doar câteva săptămâni în urmă cu Artemis I și informațiile actuale arată că s-au comportat extrem de bine. Orion îi va duce pe astronauți pe o anumită orbită lunară: Near-Rectilinear Halo Orbit (NRHO). Această cale cerească specială în jurul Lunii îi permite să fie în contact constant cu Pământul și va fi într-o zi locația Porții Lunare, o nouă stație spațială care va oferi o bază pentru călătoriile pe Lună (și posibil pe Marte).