Obligatoriu în toată România, se schimbă legea: așa înțelegi ce se întâmplă cu banul public, cu cheltuielile oficialilor

de: Alexandru Puiu
10 07. 2023

În România, locurile de muncă la stat, în cadrul autorităților locale și centrale, vin la pachet cu o serie stufoasă de privilegii și cheltuieli de protocol, mai ales pe deplasări. Având în vedere că vorbim însă de banul public, din taxele plătite de români, nu ar trebui să vină ca o surpriză faptul că tot mai mulți vor să știe ce se întâmplă cu sumele astronomice.

Din fericire, un nou proiect legislativ înregistrat la Senat pentru dezbatere, speră să se reflecte într-un grad sporit de transparență când vine vorba de cheltuielile din fonduri publice. Mai precis, dacă inițiativa va deveni lege, autoritățile și instituțiile de stat vor fi obligate să publice online, din oficiu, toate informațiile legate de cheltuielile pe care le fac pentru deplasările reprezentanților sau angajaților.

Legea care te ajută să înțelegi unde merg taxele și impozitele

Noul proiect legislativ speră să actualizeze Legea nr.544/2001 referitoare la liberul acces la informațiile de interes public, în sensul că toate cheltuielile cu deplasările sau cele de protocol să fie semnificativ mai transparente în cazul autorităților și instituțiilor publice.

“Pentru deplasările interne sau externe, autoritățile și instituțiile publice au obligația de a publica din oficiu, pe pagina web oficială, informații complete privind cuantumul cheltuielilor de cazare, masă, transport intern și extern, diurnă, cadouri, acţiuni de reprezentare și protocol, precum și sursele de finanțare utilizate pentru acestea”, va scrie, mai precis, în legea amintită, potrivit proiectului citat de Avocatnet.ro.

Dacă totul merge bine, informațiile menționate mai sus ar trebui să ajungă online, distinct pentru fiecare dintre cheltuieli, în cel mult 20 de zile de la efectuare. Regulile se vor aplica și deplasărilor efectuate de demnitari și salariaţi ai autorităţilor și instituțiilor publice în interes de serviciu, precum și deplasărilor efectuate în interes privat, dacă acestea se organizează, total sau parţial, prin intermediul unei autorităţi sau instituţii publice.

Singurele care se vor excepta de la noile reguli sunt persoanele responsabile de asigurarea protecției demnitarilor pe durata deplasării. Rămâne să vedem dacă propunerea va fi adoptată în Parlament.