Finalul tragediei de la Jilț, confirmat oficial: rezultatul anchetei arată cine a fost responsabil, de fapt

de: Denisa Dudescu
25 07. 2023

După șapte luni de la accidentul grav de muncă de la Cariera Jilț Sud, în care trei persoane și-au pierdut viața,  expertiza tehnică a fost finalizată. Potrivit raportului, victimele sunt vinovate, mai ales șoferul care a condus mașina pentru că nu a adaptat viteza la drum, asta deși autovehiculul cu care mergea era unul necorespunzător.

Concluziile expertizei. Cine sunt vinovații

Pârjol Dragoș, Constantin Negoiță și Gheorghe Vîlceanu (29, 38 și 48 de ani) sunt cei trei angajați care și-au pierdut viața în teribilul accident de muncă din 17 ianuarie 2023 de la Cariera Jilț Sud din Gorj. Cei trei lucrau în cadrul secției mecanice din cadrul Carierei Jilț Sud și se aflau în mașina care s-a răsturnat.

 

„Cauzele producerii accidentului rutier sunt neadaptarea vitezei de deplasare la condițiile de drum de către conducătorul autoutilitarei și starea necorespunzătoare a principalelor sisteme care concură la siguranța circulației autoutilitarei, coroborată cu starea necorespunzătoare a drumului“, arată  expertiza tehnică prezentată de avocatul Adrian Cuculis.

Vinovat „e tot mortul”

Potrivit lui Cuculis, avocatul familiilor victimelor subliniază că raportul reţine probleme la mecanica maşinii dar şi „neadaptarea vitezei” la un „drum impropriu”.

„Raportul accidentului de la CE Oltenia soldat cu moartea minerilor de acolo arată ca drept responsabili atât pe șoferul tanchetei, dar mai cu seama CE Oltenia și conducerea acestuia. Reies grave probleme la mecanica mașinii, dar si «neadaptarea vitezei» la un «drum impropriu».

Practic ești vinovat fiindcă ești obligat să muncești într-un loc care îți pune viața în pericol în fiecare zi și «vinovat» fiindcă ai condus o mașină stricată care îți sărea din viteză și pe care șefii tăi au adus-o prin pilele de la nivel local“, a declarat avocatul Adrian Cuculis.

  • Până acum, procurorii Parchetului din Motru nu au pus nicio persoană sub acuzație, cercetările fiind tot asupra faptei.

Conform medicului de la morga SJU Tg-Jiu, cel care a efectuat personal autopsia, cauza morții pentru toți cei trei este asfixia. Unul dintre ei a murit prin limitarea mișcărilor respiratorii, iar la ceilalți doi s-a suprapus și aspirarea de lichid din stomac care a condus la asfixie. Situație aparte este doar în cazul uneia dintre victime care prezenta și fracturi de stern, scrie TV SUD.

ITM a amendat Complexul Energetic Oltenia

Inspectorii de muncă gorjeni au aplicat amenzi de peste 150.000 de lei în urma mai multor controale derulate în carierele Complexului Energetic (CE) Oltenia, în perioada 27 ianuarie – 3 februarie.

Verificările în carierele CE Oltenia au avut loc în cadrul Campaniei Naţionale privind respectarea măsurilor necesare pentru asigurarea securităţii şi protecţia lucrătorilor care îşi desfăşoară activitatea la locurile de muncă din industria extractivă.

Campania a fost declanşată la nivel naţional în industria minieră, pe 27 ianuarie, după accidentul de la Cariera Jilţ Sud, în urma căruia trei muncitori au decedat.

CEO a contestat amenda

Complexul Energetic Oltenia a încercat să anuleze în instanță o amendă de 7.000 de lei, primită de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Gorj după accidentul de muncă din Cariera Jilț Sud, de la începutul anului, în care au murit trei oameni.

„Respinge plângerea formulată de reclamanta Societatea Complexul Energetic Oltenia în contradictoriu cu pârâtul Inspectoratul Teritorial de Muncă”, a fost decizia Judecătoriei Motru, în luna mai, notează publicația locală Pandurul.

La data controlului, inspectorii de muncă au considerat că mijloacele de transport persoane erau neconforme cu cerințele de securitate și sănătate în muncă (lipsă centuri de siguranță, anvelope cu uzură excesivă și crăpate, nesemnalizare căi de evacuare de urgență, lipsă dispozitiv de spargere a geamurilor în caz de urgență, lipsă trusă medicală, turele deteriorate, etc.).

ITM a acuzat în instanță CE Oltenia că minimalizează pericolul din cariere

“Că, din fotografiile anexate se observă că echipamentele de munca, mijloacele de transport persoane, sunt neconforme și prezintă un risc de accidentare al lucrătorilor, drept pentru care în data de 23.01.2023 s-a dispus sistarea activității de transport prin procesul verbal de sistare a activității nr. 0001964, până la punerea în conformitate cu cerințele de securitate, acest proces de sistare fiind trimis și organelor de urmărire penală.

Că, și la momentul de față, reclamanta minimalizează gravitatea faptelor care pot duce la producerea accidentelor de munca, apreciind că sancțiunea este netemeinică și nelegala sau că nu prezintă un grad de pericol social al faptei ridicat.

Că, tot pe fondul minimalizării gravității faptelor și a neasumării vinei a avut loc evenimentul mortal colectiv în data de 17.01.2023. Că, reclamanta a acceptat spre utilizare mijloace de transport neconforme, cu grave deficiențe, drept urmare, în data de 17.01.2023 s-au transportat lucrătorii cu mijloace de transport neadecvate”.

Trei angajați și-au pierdut viața, iar zece au fost răniți după ce tancheta în care se aflau s-a răsturnat într-o prăpastie.