De ce sunt prețurile RCA atât de diferite, explicația oficială pentru toți șoferii: ce drepturi au asiguratorii
În România, în momentul în care încerci să închei asigurarea obligatorie auto (RCA), ai o serie stufoasă de opțiuni, una mai scumpă decât alta. Deși poți opta pentru cea mai ieftină variantă, pentru că nu este pentru tine, ci pentru ceilalți participanți la trafic, probabil că te-ai întrebat de ce există asigurările de două ori mai scumpe, poate și mai mult.
Diferențele de tarif pentru RCA între asiguratorii din România sunt fabuloase. Nici măcar nu contează tipul de șofer de la volan sau vârsta. Pur și simplu, fiecare companie își stabilește tarifele cu care este confortabilă pentru a asigura clienților serviciul contractat. Dintr-un punct de vedere, valoarea RCA-ului a devenit și un criteriu de filtrare a clienților pentru companiile care sunt conștiente că nu au nevoie de bătăile de cap asociate cu un produs care, în final, indiferent de valoare, are o cotă de profit infimă.
De unde vin diferențele de valoare la RCA
Daniel Apostol este purtătorul de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și, din această poziție, a explicat un pic realitatea pieței RCA din România. În doar câteva cuvinte, vorbim de o democrație, fiecare poate să-și stabilească tarifele pe care le dorește, cu condiția să nu fie ”exagerate”, deși nu este foarte clară definiția acestui cuvânt în contextul dat.
„Este dreptul fiecărei companii de asigurare. Suntem într-o piață liberă, se supune piața tuturor normelor europene. Este dreptul fiecărei companiei de asigurare să-și stabilească prețurile la care practică diverse produse de asigurare, implicit un RCA pe cazul pe care l-ați dat dumneavoastră.
Noi atragem atenția tuturor asiguratorilor să nu speculeze momentele emoționale, să nu impună tarife exagerate la RCA și vă asigur că Autoritatea de Supraveghere Financiară urmărește cu atenție ce se întâmplă în piață și va lua toate măsurile necesare în scopul protejării consumatorilor”, a spus, joi, Daniel Apostol în cadrul emisiunii „Apel matinal” de la Radio România Actualități.
”Repet, Autoritatea de Supraveghere Financiară nu este abilită prin lege să intervină pe zona de prețuri. Noi ne uităm la tarifele de referință care sunt calculate de un auditor independent, vin să ne dea o radiografie de stare cu privire la daunalitatea înregistrată, nicidecum cu privire la radiografia de stare, pe prețurile practicate de asiguratori, aici existând din nou, libertatea fiecărei companii în fiecare piață europeană să practice tarifele pe care le consideră”, a concluzionat oficialul în aceeași intervenție.
Vizavi de prețurile exagerat de mici în comparație cu cele ale concurenței, zvonurile legate de falimentul Euroins au fost adresate tot de purtătorul de cuvânt al ASF.
Trebuie să înțelegem ce a însemnat un tarif mic, care a speculat libertăți date de legislația europeană. Trebuie să înțelegem că un tarif mic nu a acoperit niciodată nevoia de plată a daunelor și aceste tarife mici au condus la o serie întreagă de neajunsuri pe lanț, la daune neplătite, la un șir întreg de petiții și de plângeri ale consumatorilor. Trebuie să ne gândim la această poliță RCA cu mai multă răspundere, pentru că nu este doar spre cel pe care lovim, este și despre noi.
Dacă nu am fi asigurați, am scoate bani din buzunar ca să plătim daunele pe care le aducem cuiva pe care îl lovim în trafic. Acest RCA ne ajută să nu plătim noi și să plătească asiguratorul, iar valoarea poliției trebuie să fie rezonabilă ca să fie sustenabilă, să poată acoperi daunele care intervin”, este de părere Daniel Apostol.