Dacia și Ford, într-o situație problematică. Ce se întâmplă cu giganții industriei auto din România în 2023

de: Alexandru Puiu
14 09. 2023

Industria auto din România se rezumă deja de mulți ani la doar doi giganți, Dacia și Ford. Deși constructorul de la Mioveni a fost mai eficient în a face valuri de curând, ambele companii înregistrează și înfrângeri.

Ultimii ani din industria auto globală au fost dominați de o criză gravă de semiconductori. Aceasta s-a tradus prin întârzieri masive la capitolul livrări, dar, mai ales, în întreruperi de producție pe termen mai lung sau mai scurt. Nu mic a fost numărul celor care au ajuns chiar să-și piardă locul de muncă în urma restructurărilor.

Deși efectele crizei respective par să se mai fi domolit, acum există alte probleme. Vin în Europa tot mai mulți constructori chinezi cu mașini accesibile sau foarte accesibile și par să facă pași importanți în a domina piața. Mai mult decât atât, până și românii fac economii sau credite din ce în ce mai mari pentru a-și lua mașini noi, iar numărul celor care optează pentru Tesla, o mașină americană, a crescut exponențial. În acest context, nu ar trebui să vină ca o surpriză realitatea pieței auto autohtone, dificultățile prin care trec Dacia și Ford.

Ce s-a întâmplat cu producția de la Dacia și Ford

Conform datelor agregate la mijlocul acestei săptămâni de ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România), producția de autoturisme la nivel național s-a ridicat în primele opt luni din acest an la 327.917 unități. Deși valoarea cu pricina pare destul de impresionantă la prima vedere, în realitate reprezintă o scădere cu 0,75% comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Punctual, la uzina Dacia de la Mioveni s-au asamblat nu mai puțin de 204.541 de unități. În același timp, în cadrul uzinei Ford Otosan de la Craiova au fost create 123.376 de unități.

În perioada iulie-august 2023, au fost produse în România un număr de 58.829 autoturisme, o scădere de 4,5% față de perioada similară din 2022, respectiv 61.634 unități. Dintre acestea 32.381 unități au fost produse în uzina Dacia de la Mioveni și 26.448 unități au fost produse de uzina Ford Otosan de la Craiova.