Criza economică din România se simte pe piața auto. Cât de mult au scăzut vânzările, ce se întâmplă cu Dacia

de: Alexandru Puiu
12 10. 2023

Luna septembrie a fost prima din acest an în care vânzările de autoturisme au fost mai scăzut față de aceeași perioadă a anului trecut. Dacia continuă să fie în preferințele românilor, dar se vede că tendințele din piață reprezintă un motiv de îngrijorare pentru gigantul de la Mioveni.

Luna trecută a fost înregistrată o premieră tristă pentru industria auto din România. După o evoluție semnificativă înregistrată în lunile anterioare pentru vânzările de mașini noi, septembrie s-a reflectat într-o scădere de 8,3% a înmatriculărilor de autovehicule noi comparativ cu aceeași lună din 2022, conform datelor agregate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (A.P.I.A.).

Citește și: Vestea oficială de la RAR, o lovitură majoră pentru samsari. Nu vei mai fi păcălit cu mașini second-hand în România

Sursa date: DRPCIV, prelucrare APIA

Vânzările de autoturisme din România, într-o perioadă ciudată

Dacă îți place să vezi jumătatea plină a paharului, luna septembrie 2023 este în creștere cu 17,6% comparativ cu 2021 și în creștere cu 1,6% față de septembrie 2020. De asemenea, vorbim de un plus de 75,5% comparativ cu septembrie 2019.

De asemenea, dacă tragem linie după nouă luni și nu ne uităm doar la valorile de luna trecută, înmatriculările de autoturisme noi sunt semnificativ în creștere în acest an, vorbim de un plus deloc neglijabil de 16% comparativ cu 2022. Saltul este cu atât mai spectaculos dacă ne uităm la electrificate, unde s-a putut observa o creștere de 30,8%, cu o cotă de piață de 23,6%.

Ce mașini cumpără români în 2023, cât de bine se vinde Dacia, Renault sau Toyota

La nivel național, când te uiți la top 10 branduri preferate de români atât pe partea de autoturisme, cât și autovehicule comerciale, după primele nouă luni din 2023, Dacia conduce detașat, cu nu mai puțin de 36.080 de unități. Este urmată de Renault (11.378 unități), Toyota (8.621 unități), Volkswagen (8.501 unități), Skoda (7.997 unități), Ford (7.659 unități), Hyundai (6.667 unități), Mercedes Benz (6.627 unități), Suzuki (3.589 unități) și BMW (3.522 unități).

Citește și: Ce se întâmplă cu Programul Rabla. Modul ciudat în care autoritățile române sabotează industria auto, vânzările s-au dus în cap

Dacă vrei să analizezi clasamentul pe bază de propulsie, motorizările pe benzină au scăzut cu 1,7%, comparativ cu aceeași perioadă din 2022, până la o pondere în continuare majoritară de 63,4%. Pe zona de diesel, scăderea a fost de 0,9%, până la o cotă de 13,1% din total.Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele nouă luni din 2023, o cotă de piață de 23,6%, care depăşeşte cu 10,5% cota deţinută de motoarele diesel.

La momentul de față, în România anului 2023, mașinile electrice au o cotă de piață de 10,7% după primele nouă luni, cu 2,5% mai mult decât aceeași perioadă din 2022. Din nou însă, dacă ne uităm doar la luna septembrie, vedem o scădere de 11% la electrice față septembrie 2022, conform Economedia.ro.