Codul Rutier 2023 – schimbarea din noapte pentru toți șoferii din România: rămâi fără permis de conducere până la 6 luni
În ultimele săptămâni, s-au vehiculat mai multe modificări aduse Codului Rutier din România, iar unele dintre ele au fost și legiferate, sancțiunile devenind semnificativ mai aspre, mai ales în cazul vitezomanilor de pe drumurile publice de la noi.
Depășirea limitelor de viteză se va reflecta în sancțiuni mai grave pentru șoferii români, dar inițiativa referitoare la confiscarea autovehiculului nu a trecut de votul Guvernului, chiar dacă avea susținerea tuturor partidelor de guvernământ. Nu a ajutat nici faptul că a fost co-inițiat de liderul deputaților liberali, Gabriel Andronache.
La ce sancțiuni se pot aștepta șoferii români
Pe zona de sancțiuni rutiere, a fost introdus un nou prag, depășirea cu mai mult de 100 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus. În acea situația, sancțiunea va include, pe lângă amendă, suspendarea permisului de conducere cu 180 de zile. Mai mult decât atât, în cazul în care, într-un interval de 6 luni de la data restituirii permisului de conducere, se constată o nouă faptă de depăşire cu mai mult de 100 km/h a vitezei maxime admise, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârşirea faptei se majorează de drept cu încă 30 de zile.
Conform profit.ro, Codul Rutier sau Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 vor fi actualizate cu următoarele articole:
– La articolul 102, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins: ”(5) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 180 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a faptei de depăşire cu mai mult de 100 km/h viteza maximă admisă pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic”.
– La articolul 103, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: ”(2) în cazul în care conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai săvârşeşte, într-un interval de şase luni de la data restituirii permisului de conducere, o nouă faptă prevăzută la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3), art. 102 alin (4) sau art. 102 alin (5), perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârşirea faptei se majorează de drept cu încă 30 de zile. Perioada de suspendare majorată se comunică în termen de 15 zile de la data aplicării sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce”.
Guvernul a susținut modificările aduse Codului Rutier printr-un comunicat pe marginea subiectului:
”În ceea ce privește propunerea de completare a art. 102 cu un nou alineat, alin. (5), în sensul dispunerii suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile în cazul săvârșirii de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a faptei de depășire cu mai mult de 100 km viteza maximă admisă pe sectorul de drumrespectiv, precum și propunerea de modificare a alin. (2) al art. 103, în sensul majorării de drept a suspendării cu încă 30 de zile în cazul săvârșirii unei noi fapte de depășire a vitezei legale cu mai mult de 100 km/h într-un interval de 6 luni de la data restituirii permisului de conducere, precizăm faptul că suntem de acord cu aceste soluții, cu observația că se impune corelarea în mod corespunzător cu prevederile art. 104 alin. (2) lit. b) și d), art. 107, precum și cu prevederile art. 111 alin. (3) – (4) din ordonanță.
Executiv: Confiscarea autovehiculului, neconstituțională în formularea din proiect
Potrivit proiectului, depăşirea cu mai mult de 100 km/h a vitezei maxime admise va fi sancţionată complementar cu reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculului pe o perioadă de 6 luni. Dacă în perioada de 6 luni de reţinere a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, un agent constatator identifică în trafic autovehiculul care are certificatul de înmatriculare sau de înregistrare reţinut, acesta dispune sancţiunea contravenţională complementară a confiscării autovehiculului.
În acest caz, Guvernul invocă o decizie a Curții Constituționale și arată că nu susține niciuna dintre aceste două propuneri. Astfel, reținerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare reprezintă o măsură tehnico – administrativă dispusă pentru motive de natură tehnică, limitativ prevăzute de lege, și care presupune o limitare a folosinței acestuia pe perioada în care punerea în circulație a vehiculului ar constitui un pericol pentru siguranța celor care participă la trafic, și nu sancțiune contravențională așa cum se prevede în proiect”, afirmă Executivul.
De asemenea, Guvernul subliniază că sancțiunile complementare ”se aplică prin același proces-verbal prin care se aplică și sancțiunea principală”, fiind complementare unei sancțiuni principale, conform jurisprudenței Curții Constituționale. ”Or, în cazul sancțiunii confiscării mijlocului de transport, prevăzute prin normele propuse la art. 103 alin. (10) teza a III-a din proiect, măsura se aplică independent de vreo sancțiune principală”, se arată în comunicatul Guvernului.