Cele mai bune sisteme de asistență rutieră: Cine conduce topul dintre Tesla, Mercedes sau BMW
Un studiu recent al grupului de asigurări Allianz a constatat că prezența unui ecran tactil în mașină sau a unui sistem central de infotainment poate crește riscul de accidentare cu până la 44%. Acest lucru se datorează în primul rând șoferilor care devin distrași în timp ce încearcă să găsească o anumită caracteristică sau funcție, iar problema este exacerbată de tendința recentă de a ascunde comenzile cheie în spatele mai multor straturi de meniuri care nu sunt ușor de utilizat pe drum.
Asistenții vocali oferă o soluție la această problemă din ce în ce mai frecventă, permițând șoferilor să controleze caracteristicile unei mașini fără a-și lua ochii de la drum. Ele nu sunt întotdeauna bine implementate – de fapt, cele mai proaste sisteme din mașină pot fi destul de groaznice – dar, pe de altă parte, cei mai buni asistenți permit șoferilor să profite din plin de sistemul de infotainment al unei mașini fără a fi nevoie să stăpânească meniuri complicate sau interfețe aglomerat.
Aceste sisteme de asistență vocală încorporate sunt printre cele mai bune pe care le-am văzut până acum.
Polestar
Polestar a fost primul producător auto care a folosit Android Automotive OS ca sistem de operare în mașină, în timp ce majoritatea producătorilor de mașini preferă să-și creeze propriile sisteme și apoi să integreze aplicații și servicii terțe. Acest lucru i-a oferit lui Polestar câteva avantaje unice față de alți producători de automobile, un avantaj cheie fiind capacitatea de a folosi Google Assistant pentru a controla de la distanță Polestar 2.
Mulți oameni vor fi familiarizați cu utilizarea Asistentului Google prin Android Auto, dar utilizând sistemul de operare Android Automotive, proprietarii Polestar pot verifica și lucruri precum nivelul bateriei mașinii, temperatura cabinei și starea. Aceste informații pot fi accesate oriunde utilizatorul este conectat la Asistentul Google, inclusiv prin intermediul dispozitivelor de asistenți pentru acasă, cum ar fi Nest Audio sau un smartphone.
Controlul vocal poate fi folosit și pentru a porni mașina de la distanță și pentru a preseta temperatura cabină, astfel încât să fie gata de funcționare până când șoferul intră. Producătorii de automobile precum GM au început să renunțe la Android Auto și Apple CarPlay pentru propriile sisteme interne, dar comoditatea sistemului Polestar bazat pe Google demonstrează că o integrare mai strânsă cu platforma gigantului tehnologic poate fi un lucru foarte util pentru șoferi.
Mercedes-Benz
Deși deocamdată este doar o schemă pilot limitată la SUA, integrarea ChatGPT de la Mercedes-Benz este o completare promițătoare la sistemul de infotainment MBUX al producătorului auto. Majoritatea asistenților vocali din mașină sunt limitate în ceea ce pot face – de exemplu, puteți controla aerul condiționat, sistemul media sau navigația – dar folosind ChatGPT, Mercedes speră să ofere șoferilor acces la o gamă mai largă de întrebări și comenzi. Recomandând lucruri precum restaurante sau hoteluri din apropiere, precum și răspuns la întrebări care nu sunt legate de conducere, ChatGPT funcționează ca un motor de căutare în mașină, fără a fi nevoie să folosești un telefon.
Integrarea sistemului AI ajută, de asemenea, asistentul vocal să sune mai puțin ca, ei bine, un asistent vocal. ChatGPT este instruit să folosească limbajul într-un mod mai natural decât alte sisteme din mașină, baza de date vastă oferindu-i capacitatea de a răspunde la o gamă largă de subiecte. După încheierea perioadei inițiale de probă, Mercedes intenționează să lanseze integrarea MBUX ChatGPT pe piețele internaționale, precum și să îmbunătățească versiunea beta actuală a funcției care este deja disponibilă șoferilor americani.
Tesla
Una dintre cele mai enervante caracteristici ale oricărui asistent vocal este atunci când identifică în mod fals un cuvânt și se activează singur. Principalii asistenți vocali de la Google, Amazon și Apple sunt, în general, mult mai buni în filtrarea acestor declanșatori falși decât înainte, dar nu același lucru se poate spune despre sistemele anumitor producători de automobile. Tesla rezolvă problema declanșatoarelor false trezind asistentul vocal doar atunci când este apăsat un buton, fie pe volan, fie pe ecranul tactil, în funcție de model.
Asistentul Tesla poate recomanda, de asemenea, lucruri precum benzinăriile, restaurantele sau chiar muzeele din apropiere, care pot fi apoi selectate ca destinații de navigare. În loc să valorifice puterea unui chatbot AI precum ChatGPT, Tesla integrează o funcție de căutare Google, unde șoferii pot solicita un termen de căutare și rezultatele vor apărea în browserul web al mașinii. Fiind Tesla, există și câteva comenzi vocale ascunse din ouă de Paște pe care șoferii le pot descoperi, dar nu le vom strica aici.
Mini
În iulie 2023, Mini a dezvăluit o revizuire a interiorului său, cu un design retro-modern, care include o mulțime de tehnologii noi. Pe lângă îmbunătățirea sistemului de infotainment pentru a-l menține competitiv cu principalii rivali ai mărcii, actualizarea include și câteva funcții noi menite să diferențieze sistemele de bord ale Mini de cele ale companiei mamă, BMW. Principalul dintre acestea este un nou asistent vocal specific Mini.
Pe lângă toate activitățile obișnuite ale asistentului vocal, cum ar fi controlul temperaturii cabinei, funcțiile de navigație, etc. Mini spune că noul asistent se va putea angaja în „chit-chat” în timp ce este pe drum.
Acestea includ lucruri precum a spune glume, a răspunde la întrebări precum „îți place de mine” și a spune povești. Noile abilități utilizează tehnologia Amazon Alexa, dar în loc să o întrebe șoferii pe Alexa, sistemul va răspunde la „Hey Mini”. Asistentul vocal este, de asemenea, capabil să spună dacă șoferul sau pasagerul din față face cererea vocală și să modifice răspunsul corespunzător.
Volvo
Polestar ar fi fost primul producător auto care a adoptat sistemul de operare Android Automotive, dar nu a durat mult până când marca sa soră -a făcut schimbarea. Noul sistem este inclus pe mașini precum crossover-ul XC40 2023, unde l-am testat și am constatat că este o îmbunătățire semnificativă față de vechiul asistent. Mișcarea a fost anunțată pentru prima dată în 2022, alături de știrea că streaming-ul YouTube va fi integrat și în sistemul de infotainment Volvo.
Utilizarea tehnologiei de asistent Google pentru asistentul vocal încorporat are mai multe avantaje distincte, nu în ultimul rând faptul că beneficiază de actualizări regulate, over-the-air. De asemenea, permite integrarea optimă în ecosistemul Google, utilizatorii de smartphone-uri Android beneficiind cel mai mult de noul sistem. Apple CarPlay este încă inclus pentru XC40, deși nu este wireless, ceea ce pare o omisiune ciudată pentru ceea ce de altfel este un sistem foarte elegant și intuitiv.
BMW
Încercările BMW de a controla nenumăratele funcții și caracteristici disponibile șoferilor nu au avut întotdeauna succes. De exemplu, sistemul de gesturi de infotainment lansat în unele modele din 2023 a fost mai mult o enervare decât orice altceva, sistemul său fiind în general dificil de utilizat și predispus să fie declanșat accidental. Cu toate acestea, asistentul său vocal este unul dintre cele mai bune sisteme pentru mașină de pe piață, fiind deosebit de util în mașini precum BMW i7 2023, unde găsirea unei funcții necesare poate fi o experiență foarte distragătoare.
Cu atât de multe opțiuni și meniuri prin care să navigați, am considerat că este mai puțin complicat să folosim comanda „Hei BMW” decât a fost să folosim comenzile standard. Din fericire, asistentul BMW este atât destul de capabil, cât și simplu, oferind o modalitate ușoară de a folosi pe deplin funcțiile pe care le are de oferit limuzina de lux. Nu poate pretinde că este la fel de bine integrat în ecosistemul Google sau Apple mai larg ca și anumiți asistenți ai altor producători de mașini, dar folosit în tandem cu Apple CarPlay sau Android Auto, este un însoțitor demn de mers.