Cele mai bune filme mute din istorie: de la Charlie Chaplin și Buster Keaton, la „Stan și Bran”
Ce-i drept, în 2023, filmele mute nu mai par relevante pentru public. Cu toate astea, orice îndrăgostit de cinematografie va reuși să le aprecieze la adevărata lor valoare și să înțeleagă ce a „vrut poetul să spună”.
Filmele mute au reprezentat începutul-începutului, iar fără ele, în mod evident, că nu ar fi existat astăzi Avatar 1 sau 2… și nici Teambuilding sau… (și mai rău) Romina, VTM.
Din nefericire, în zilele noastre, cinematografia pare să înregistreze un oarecare declin, din punct de vedere al calității, însă, firește, și în acest caz depinde foarte mult pe cine întrebi.
Dacă, în prezent, se folosește tehnologie de ultimă generație pentru efecte speciale care-mai-de-care, în stadiul alpha al peliculelor, eforturile erau aproape supraomenești. Cineaștii „se dădeau peste cap” pentru a compensa lipsa tehnologiei pe care astăzi o considerăm a fi normală.
Imaginează-ți o sală de cinema de dimensiuni reduse, un „silver screen”, o orchestră care făcea atmosferă de sub scenă, dar și un public entuzismat de imaginele magice care erau derulate pe ecran: totul era magic.
Cu scopul de a omagia începuturile, dar și eforturile unor oameni care au făcut tot posibilul să te distreze, în urmă cu mai bine de un secol, m-am gândit că nu ar fi rău să-ți prezint câteva dintre filmele mute care au făcut istorie, dar și o serie de amănunte care, dintr-un motiv sau altul, s-ar putea să-ți fi scăpat.
Era filmelor mute s-a încheiat definitiv odată cu apariția primului film „vorbit”, The Jazz Singer, din 1928. În spiritul corectitudinii, dispariția filmelor mute a fost marcată abia un an mai târziu, în 1929.
Totuși, în anul 2011, filmul mut The Artist câștiga un premiu Oscar, spre marea uimire a tuturor.
Primul film mut: The Roundhay Garden Scene
The Roundhay Garden Scene este numele sub care este cunoscută o secvență de 2,11 secunde considerată, practic a fi cel mai vechi film din istoria cinematografiei. Minunea a fost realizată în anul 1888 de inventatorul francez Louis Aimé Augustin Le Prince și rulează la 12 cadre pe secundă. Practic, ai parte de aproximativ 25-26 de cadre în total.
Ce-i drept, poate că nu vorbim întocmai despre un film în toată regula, însă, cu siguranță despre o parte esențială a istoriei cinematografiei.
Georges Méliès, un vizionar într-ale cinematografiei
Cel mai bun exemplu, în acest sens, este Le Voyage dans le Lune, din 1902, peliculă despre realizarea căreia se amintește inclusiv în Hugo (2011), însuși Méliès (interpretat de Ben Kingsley) fiind unul dintre personajele de bază.
Cei mai iubiți actori ai erai mute
În ceea ce privește actorii care au devenit celebri în era filmelor mute, demni de amintit sunt, fără dar și poate, Greta Garbo, care a jucat în The Mysterious Lady (1928), The Single Standard (1929), dar și în The Kiss (1929).
Mai mult, celebrii „Stan și Bran” (Oliver Hardy și Stan Laurel) au încântat publicul din toată lumea, timp de decenii întregi. Cei doi au fost „mare senzație” în România, chiar și într-o perioadă în care filmele „vorbite” nu mai erau o noutate. Nouă, totuși, ne plăceau, în continuare, poantele copilărești ale celor doi comici.
De asemenea, nu am cum să nu-l menționez pe Charlie Chaplin, cel care, efectiv, a redefinit noțiunea de film mut. În aceeași categorie se află și Buster Keaton, actorul, regizorul și cascadorul care a transformat imposibilul în posibil, vorba unui fost primar bucureștean de sector, trimis acum în spatele gratiilor.
Cele mai bune 100 de filme mute, din toate timpurile
- The General – 1926 – Buster Keaton și Clyde Bruckman
- Metropolis – 1927 – Fritz Lang
- Sunrise – 1927 – F.W. Murnau
- City Lights – 1931 – Charles Chaplin
- Nosferatu – 1922 – F.W. Murnau
- The Gold Rush – 1925 – Charles Chaplin
- La Passion et la mort de Jeanne d’Arc – 1928 – Carl Theodor Dreyer
- Das Cabinet des Dr. Caligari – 1920 – Robert Wiene
- Bronenosets ‘Potyomkin’ – 1925 – Sergei M. Eisenstein
- Greed – 1924 – Erich von Stroheim
- Die Büchse der Pandora – 1929 – G.W. Pabst
- The Crowd – 1928 – King Vidor
- The Wind – 1928 – Victor Sjöström
- Napoléon – 1927 – Abel Gance
- The Birth of a Nation – 1915 – D.W. Griffith
- Intolerance 1916 D.W. Griffith
- Sherlock, Jr. – 1924 – Buster Keaton
- The Big Parade – 1925 – King Vidor
- Safety Last – 1923 – Fred Newmeyer și Sam Taylor
- The Phantom of the Opera – 1925 – Rupert Julian
- Broken Blossoms – 1919 – D.W. Griffith
- Der letzte Mann – 1924 – F.W. Murnau
- The Kid – 1921 – Charles Chaplin
- Steamboat Bill, Jr. – 1928 – Charles F. Reisner
- Ben-Hur: A Tale of the Christ – 1925 – Fred Niblo
- The Thief of Bagdad – 1924 – Raoul Walsh
- Flesh and the Devil – 1927 – Clarence Brown
- Our Hospitality – 1923 – Buster Keaton and John G. Blystone
- Wings – 1927 – William A. Wellman
- Chelovek s kinoapparatom – 1929 – Dziga Vertov
- Nanook of the North – 1922 – Robert J. Flaherty
- Faust – 1926 – F.W. Murnau
- Way Down East – 1920 – D.W. Griffith
- Häxan – 1922 – Benjamin Christensen
- Das Tagebuch einer Verlorenen – 1929 – G.W. Pabst
- The Unknown – 1927 – Tod Browning
- The Cameraman – 1928 – Edward Sedgwick
- The Circus – 1928 – Charles Chaplin
- Show People – 1928 – King Vidor
- Un chien Andalou – 1928 – Luis Buñuel and Salvador Dali
- The Hunchback of Notre Dame 1923 Wallace Worsley
- Dr. Mabuse: Der Spieler – 1922 – Fritz Lang
- The Four Horsemen of the Apocalypse – 1921 – Rex Ingram
- The Sheik – 1921 – George Melford
- Die Nibelungen – 1924 – Fritz Lang
- The Freshman – 1925 – Sam Taylor și Fred Newmeyer
- The Mark of Zorro – 1920 – Fred Niblo
- Tol’able David – 1921 – Henry King
- He Who Gets Slapped – 1924 – Victor Sjöström
- Girl Shy – 1924 – Fred Newmeyer și Sam Taylor
- The Wedding March – 1928 – Erich von Stroheim
- The Man Who Laughs – 1928 – Paul Leni
- The Lodger – 1926 – Alfred Hitchcock
- Seven Chances – 1925 – Buster Keaton
- The Last Command – 1928 – Josef von Sternberg
- Foolish Wives – 1922 – Erich von Stroheim
- Orphans of the Storm – 1921 – D.W. Griffith
- Sparrows – 1926 – William Beaudine
- The Navigator – 1924 – Buster Keaton and Donald Crisp
- Zemlya – 1930 – Aleksandr Dovzhenko
- Tabu – 1931 – F.W. Murnau and Robert J. Flaherty
- Les Vampires – 1915-16 – Louis Feuillade
- The Student Prince in Old Heidelberg – 1927 – Ernst Lubitsch
- Beggars of Life – 1928 – William A. Wellman
- My Best Girl – 1927 – Sam Taylor
- Cops – 1922 – Buster Keaton and Eddie Cline
- Der Golem – 1920 – Paul Wegener
- Le Voyage dans la Lune – 1902 – Georges Méliès
- The Son of the Sheik – 1926 – George Fitzmaurice
- 7th Heaven – 1927 – Frank Borzage
- It – 1927 – Clarence Badger
- The Lost World – 1925 – Harry O. Hoyt
- The Kid Brother 1927 Ted Wilde și J.A. Howe
- The Immigrant – 1917 – Charles Chaplin
- Queen Kelly – 1928 – Erich von Stroheim
- Oktiabr [October] – 1928 – Sergei M. Eisenstein
- Cabiria – 1914 – Giovanni Pastrone
- Robin Hood – 1922 – Allan Dwan
- The Docks of New York – 1928 – Josef von Sternberg
- Stachka – 1924 – Sergei M. Eisenstein
- The Great Train Robbery – 1903 – Edwin S. Porter
- Der müde Tod [Destiny] – 1921 – Fritz Lang
- Speedy – 1928 – Ted Wilde
- Sadie Thompson – 1928 – Raoul Walsh
- Tess of the Storm Country – 1922 – John S. Robertson
- A Woman of Paris – 1923 – Charles Chaplin
- Dr. Jekyll and Mr. Hyde – 1920 – John S. Robertson
- The Last of the Mohicans – 1920 – Maurice Tourneur și Clarence Brown
- The Unholy Three – 1925 – Tod Browning
- Mat [Mother] – 1926 – Vsevolod I. Pudovkin
- The Cheat – 1915 – Cecil B. DeMille
- Variété – 1925 – E.A. Dupont
- Die Freudlose Gasse – 1924 – G.W. Pabst
- Big Business – 1929 – James W. Horne
- The Iron Mask – 1929 – Allan Dwan
- The King of Kings – 1927 – Cecil B. DeMille
- The Iron Horse – 1924 – John Ford
- The Penalty – 1920 – Wallace Worsley
- Stella Maris – 1918 – Marshall Neilan
- Underworld – 1927 – Josef von Sternberg