Ce se întâmplă cu Programul Rabla. Modul ciudat în care autoritățile române sabotează industria auto, vânzările s-au dus în cap

de: Alexandru Puiu
06 10. 2023

Nici nu a început bine luna, iar statisticile pe luna septembrie desprinse din piața auto atrag atenția asupra unei situații îngrijorătoare referitoare la vânzări. Cifrele sunt cu atât mai ciudate cu cât vin într-o perioadă în care criza de semiconductori pare să se fi remediat, iar centrele de producție ar trebui să lucreze la capacitatea maximă, dar nu este așa. Nu ajută nici autoritățile.

Piața auto din România se află în expectativă de ceva timp, în timp ce românii așteaptă cu interes demarajul celei mai noi etape a programelor Rabla Clasic și Rabla Plus 2023. Problemele la nivel local provocate de birocrație nu sunt ajutate nici de un declin la nivel european al cererii și o scădere a vânzărilor la mașinile pe benzină și motorină.

Citește și Mașina electrică românească de la Cluj, aproape de lansare. Cum se comportă în trafic, ce preț va avea

Vânzările de mașini din România, în cifre exacte

Asociația Constructorilor de Automobile din România a publicat statisticile pe luna septembrie și, conform datelor agregate, vorbim de un volum de 15.195 de autovehicule înmatriculate luna trecută pe meleaguri mioritice. Valoarea în sine nu ar trebui să-ți spună foarte multe, dar merită să ai în vedere că marchează un declin de 6,8% al pieței locale.

Dacă ne uităm doar la autoturisme, acestea au înregistrat o scădere a cererii cu 11,59% sau 1400 de mașini, până la 10.545 de unități. 1240 au fost LCV-uri, în creștere cu 8,2% față sau 100 de vehicule. Perioada de referință pentru comparație a fost septembrie 2022, exact acum un an, când încă mai erau probleme cu semiconductorii, iar giganții autohtoni au întrerupt producția de mai multe ori.

Programele Rabla au pus bețe-n roate vânzărilor

În România, achizițiile de mașini noi au devenit dependente de programul Rabla. Cei care nu apelează la ele, se simt aproape furați. Având în vedere că în septembrie abia s-a dat startul listelor de înscriere, urmând aprobarea dosarelor și livrarea mașinilor (peste câteva luni), revenirea pieței va mai dura. Poate în noiembrie, dacă nu chiar decembrie, să ne așteptăm la reglarea pieței.

Lovitura provocată de modul în care se implementează și desfășoară cea mai recentă ediție de Rabla a șters cu buretele tot avansul înregistrat în 2023 față de 2022 pe partea de autoturisme noi comercializat. În continuare vorbim de un plus anual de 15,46% până la un total de 110.011 autoturisme înregistrate, dar valorile ar fi trebuit să fie mai mari cu aproape o treime.

Tot pentru a pune scăderea în context, Dacia a pierdut 10% în septembrie 2023 comparativ cu aceeași lună din 2022. Toyota a pierdut 16%. Pe de altă parte, Mazda a crescut cu 21%, Audi +14%, Kia +4,3 sau Skoda +2%. Cele mai vândute mașini în țara noastră, aproape previzibil, sunt Dacia Logan (885 exemplare), Dacia Duster (739), Dacia Sandero (737), Dacia Spring (541). Skoda Octavia este prima mașină străină din clasament luna trecută cu 314 exemplare.

Citește și Câți bani economisești cu Dacia Spring. Mașina electrică a românilor face minuni pentru buzunarele șoferilor

Pe perioada ianuarie – septembrie 2023, lista de vânzări în România este următoarea:

  • DACIA                   = 35.916 unități
  • RENAULT             =8.271 unități
  • SKODA                  = 7.997 unități
  • TOYOTA                = 7.888 unități
  • VOLKSWAGEN   = 7.694 unități
  • HYUNDAI             = 6.667 unități
  • FORD                     = 5.171 unități
  • MERCEDES         = 3.510 unități
  • BMW                     = 3.517 unități
  • SUZUKI                = 3.516 unități