Apa îmbuteliată, o lovitură teribilă pentru planetă: aproape nimic nu se reciclează, dar oamenii nu au cumpărat niciodată mai multă

de: Alexandru Puiu
25 02. 2023

Vânzările de apă îmbuteliată sunt la un nivel fără precedent la nivel global, deși fac o treabă grozavă în a îngropa planeta în cantități masive de plastic cu care, ulterior, nu se întâmplă nimic. Doar 9% ajung să fie reciclate, din păcate. Celelalte ajung în oceanele lumii de cele mai multe ori. Chiar și așa, oamenii nu se pot opri din cumpărat.

Conform datelor agregate de BBC, doar în SUA, în fiecare an, sunt cumpărate 50 de miliarde de sticle de apă din plastic. În condiții ideale, această practică, mai ales sub formă de plastic, ar trebui descurajată la scară largă, după cum atrage atenția și Hemantha Withanage, militantă pentru protecția mediului.  “Daunele produse de plastic sunt ireversibile”, a declarat ea pentru BBC.

Apa îmbuteliată în plastic, ”o epidemie” de poluare

“Odată fragmentate în microplastice, acestea poluează tot ecosistemul, inclusiv oceanele și aerul pe care îl respirăm, fără nicio modalitate de a le recupera.”, a explicat militanta pentru protecția mediului. Nu de alta, dar din cele 50 de miliarde de sticle de apă îmbuteliată care se comercializează în SUA, doar 2,3% sunt în sticle de sticlă și doar 9% ajung într-un final să se recicleze.

De partea cealaltă a baricadei, contrar cifrelor de mai sus, producătorii insistă pe faptul că majoritatea sticlelor sunt realizate din polietilen tereftalat (PET) și sunt 100% reciclabile. În plus, aceiași producători își construiesc efortul de marketing în jurul faptului că multe dintre sticlele pe care le comercializează sunt deja realizat din PET reciclat în prealabil.

Indiferent pe cine crezi, important este că, în timp ce ne-am chinuit sute de ani să avem apă potabilă la robinet, afacerea cu apă îmbuteliată continuă să se dezvolte. În 2023, estimările sunt că această industrie va înregistra venituri de 324,4 miliarde de dolari și, până în 2029, va ajunge anual la 419,9 miliarde de dolari. Creșterea este condusă în principal de apa carbogazoasă, ale cărei vânzări sunt mai mult decât duble.

Simon Oldham, co-director general al mărcii scoțiene de apă îmbuteliată Highland Spring, confirmă cererea crescută pentru varianta carbogazoasă. El adaugă că creșterea generală a vânzărilor de apă îmbuteliată “a fost determinată de o conștientizare sporită a sănătății și a stării de bine… consumatorii căutând alegeri sănătoase și alternative atât la băuturile răcoritoare cu zahăr, cât și la băuturile alcoolice”, conform Economedia.

Aparent, soluția ar fi ca autoritățile locale să facă investiții în marketing și reclamă pentru apa de la robinet. “Publicitatea și marketingul industriei de apă îmbuteliată și [prin contrast], lipsa de publicitate pentru rezervele publice de apă, au probabil un rol principal, cel puțin în țări precum Spania”, a explicat expertul în apă Cristina Villanueva, profesor asociat pe partea de cercetare în cadrul Institutului pentru Sănătate Globală din Barcelona.

O alternativă vine sub forma sistemelor de filtrare portabile și fixe pe care le poți achiziționa pentru acasă și care se reflectă deja în vânzări fabuloase. Anul trecut, la nivel mondial, reprezenta o afacere de 22,6 miliarde de dolari, în timp ce, până în 2029, se va reflecta în 50,7 miliarde de dolari.