Avioanele de luptă, vârful tehnologiei: Cele mai importante aparate de zbor

de: Andrei Tilimpea
13 09. 2023

Cerul de deasupra planetei noastre este domeniul avionului de luptă, cel mai terifiant și mai mortal prădător pe care Pământul l-a cunoscut vreodată.

Aceste minuni există la vârful științei și tehnologiei și pot dura decenii și miliarde peste miliarde de dolari pentru a fidezvoltate. Sunt cel mai apropiat lucru pe care l-am construit vreodată de X-Wing din Războiul Stelelor și, de fapt, versiunile experimentale ale acestor vehicule de înaltă tehnologie au fost adesea confundate cu OZN-uri.

Unele sunt exclusive unei singure națiuni puternice, în timp ce altele sunt vândute aliaților pentru a deveni pilonii multor forțe aeriene diferite.

Acolo unde odată avioanele de luptă erau o rasă separată de avioane de bombardiere, multe avioane de luptă moderne își asumă numeroase roluri și sunt utilizate pentru capabilități multirol. Sunt capabile de orice, de la lupte intense aer-aer până la bombardamente devastatoare până la lovituri cu rachete aer-sol.

Multe integrează sisteme informatice avansate și căști de realitate augmentată pentru a oferi piloților o vedere cât mai extinsă a câmpului de luptă. În prezent, SUA, Europa, Rusia și China produc cea mai mare parte a avioanelor de luptă din lume, care sunt adesea vândute națiunilor aliate.

În timp ce cursa pentru a construi cel mai bun avion de luptă cu reacție din lume continuă, cu națiunile care investesc procente mari din profitul lor intern brut în programele de cercetare și dezvoltare, acestea sunt cele mai bune care „se plimbă”pe cerul albastru.

Este important de reținut că aceste avioane de luptă nu sunt aranjate cu o preferință anume și sunt pur și simplu grupate după naționalitate.

F-35 Lightning II

Construit pentru ascundere și lovire la distanță extremă, F-35 Lightning II este unul dintre cele mai avansate avioane de luptă de pe cer. Designul său prioritizează observabilitatea scăzută prin încorporarea unui finisaj strălucitor ca o oglindă pentru a perturba atât detectarea vizuală, cât și cea radar.

Disponibil în trei versiuni diferite, F-35A este modelul standard, în timp ce F-35B este capabil de decolare și aterizare scurtă și este proiectat să opereze de pe nave de asalt. Acolo unde avioanele Harrier au probleme cu aterizarea pe verticală, F-35B face ca aterizările verticale să fie mult mai puțin complicate pentru piloți. F-35C este destinat în principal utilizării pe portavion, cu aripi mai lungi care se pliază și oferă o economie de combustibil sporită. F-35 are o viteză maximă de Mach 1,6, care este mai mică decât multe alte avioane de luptă care funcționează astăzi, dar F-35 compensează acest lucru cu capacitățile sale de ascundere și gama sa de angajare fără egal.

F-35 Lightning II este plin de putere de calcul și controlat cu ecrane tactile. Piloții sunt echipați cu un sistem de afișare montat pe cască care se conectează la sistemul de deschidere distribuită electro-optic al avioanului pentru a oferi vizibilitate de 360 de grade.

Natura de înaltă tehnologie a F-35 Lighting II îl face într-adevăr un avion de luptă scump, începând de la aproximativ 80 de milioane de dolari, cu un cost de operare de peste 40.000 de dolari pe oră, deși nu este la fel de exorbitant de scump ca F-22.

F-22 Raptor

Primul său zbor a avut loc acum aproape 26 de ani, F-22 Raptor rămâne un prădător terifiant în forțele aeriene americane. Este o aeronavă deosebit de manevrabilă, cu vectorizare de tracțiune, ceea ce înseamnă că este capabilă să manipuleze direcția motoarelor sale. F-22 are un raport tracțiune-greutate de 1,26 la 50% combustibil și 31 de tone de tracțiune. Acest lucru îi oferă o viteză maximă de Mach 2.25. Acest lucru îl face unul dintre cele mai rapide avioane în serviciu în prezent și, combinat cu manevrabilitatea sa, F-22 este deosebit de capabil atunci când vine vorba de luptă aer-aer.

F-22 menține un profil mai ascuns decât alte avioane de luptă fără a face compromisuri la armament, incluzând trei compartimente separate pentru arme. La fel ca F-35 Lightning II, F-22 dispune de un sistem avansat de viziune cu realitate augmentată pentru piloți.

Capacitățile impresionante de luptă ale F-22 vin cu distincția dubioasă de a fi unul dintre cele mai scumpe avioane de luptă vreodată, costând peste 143 de milioane de dolari, în funcție de modul în care este calculată valoarea în dolari a aeronavei. În plus, costă mai mult de 80.000 USD pe oră pentru a funcționa. Costul ridicat și concentrarea pe lupta aer-aer au făcut din F-22 un avion nepopular în rândul armatei americane, deoarece SUA au o nevoie mai mare de avioane de luptă cu capacități multi-roluri, iar F-35 Lightning II este perfect pentru acest scop la un preț mult mai mic.

F-15EX Eagle II

O nouă completare a forțelor aeriene americane, F-15EX Eagle II este cel mai recent dintr-o linie lungă și prestigioasă de avioane de luptă fabricate de Boeing. Seria de avioane F-15 are printre premiile sale distincția de a nu fi doborât niciodată în luptă și de a elimina peste o sută de luptători inamici. Aceste recorduri au fost în mare parte realizate de piloți israelieni, iar F-15EX Eagle II se adaugă la capacitățile F-15-ului anterior cu încă patru stații de rachete, precum și cu computere de bord îmbunătățite și un sistem fly-by-wire.

Călătorind cu o viteză maximă uluitoare de Mach 2,5, Eagle II este fașavion de luptă de test aflat în funcțiune în prezent. Nu este ascuns și este făcut pentru lupte aer-aer îndrăznețe și neplăcute sau lovituri devastatoare aer-sol, rapide fulgerătoare.

F-15EX Eagle II este mult mai economic decât alte avioane de luptă americane concurente. Costă peste 80 de milioane de dolari fiecare și 27.000 de dolari pe oră pentru a funcționa, dar are o speranță de viață lungă, astfel încât un F-15EX Eagle II va dura de aproximativ trei ori mai mult decât un F-35 Lightning II.

Dassault F-4 Rafale

Numit după o rafală de vânt, Dassault F-4 Rafale este un avion de luptă francez conceput special pentru un grad ridicat de manevrabilitate. Acesta este un avion de luptă multi-rol cu două motoare, capabil să opereze atât de la transportatori, cât și de la baze terestre. Rafale este un pas tehnologic semnificativ înainte față de predecesorul său, F-3R, cu conectivitate îmbunătățită, inclusiv servere de comunicații și comunicații prin satelit.

Cu o viteză maximă de Mach 1,8 și o altitudine maximă de 15.000 m, Rafale este competitiv cu alte avioane de luptă moderne. Canardele sale care se mișcă complet lângă nasul aeronavei îl fac deosebit de agil la altitudini joase. Cu toate acestea, spre deosebire de multe alte avioane moderne, Rafale nu este proiectat cu stealth ca obiectiv major, în ciuda unor caracteristici de stealth. În multe privințe, Rafale este un tip mult mai tradițional de avion de luptă.

Dassault Rafale vine în variante cu un singur loc și cu două locuri și costă peste 100 de milioane de dolari, ceea ce îl face unul dintre cele mai scumpe avioane de luptă de pe piață, deși costă doar 18.000 – 21.000 de dolari pe oră pentru a zbura. Acest lucru se datorează în parte caracteristicilor de optimizare a întreținerii care fac zborul mai economic.

Eurofighter Typhoon

Typhoon este o aeronavă cheie NATO utilizată în UE și în străinătate. Este conceput pentru a fi o ambarcațiune extrem de eficientă de lupte cu câini. Sistemul său avionic complex dispune de tehnologii avansate precum intrarea directă a comenzii vocale, astfel încât, practic, puteți cere versiunea avionului „Alexa” pentru a vă salva de rachetele primite.

Deoarece acesta este un avion NATO, Typhoon a fost proiectat și este produs parțial de mai multe țări europene, deși, după cum s-ar putea să nu fiți surprinși să auziți, Franța a renunțat la program din cauza unui dezacord asupra designului. Viteza sa maximă este Mach 2 și dispune de canard înainte ca Dassault F-4 Rafale pentru a îmbunătăți manevrabilitatea. De asemenea, ca și Rafale, Typhoon nu este conceput ca un avion stealth.

Această lipsă de capacitate ascunsă corespunde scopului Typhoon ca avion de luptă NATO, deoarece este într-adevăr mai mult o mașină de poliție aeriană de mai multe milioane de dolari. Este destinat să păstreze cerul în siguranță peste țările membre. Tunurile și alte armamente ale sale sunt extrem de versatile, inclusiv rachetele sale Storm Shadow și Brimstone aer-sol.

Eurofighter Typhoon costă doar aproximativ 50 de milioane de dolari pentru națiunile europene din UE, în timp ce cumpărătorii din afara acestui grup trebuie să plătească de aproape trei ori acest preț.

Saab JAS 39 Gripen

Un avion de luptă foarte capabil, fabricat în Suedia, Gripen este puternic și utilizat pe scară largă. Cel mai important, Gripen este remarcabil de ieftin de operat (pentru un avion de luptă), cu un cost de operare de numai 4.000 USD pe oră. A fost proiectat inițial pentru războiul de gherilă împotriva Rusiei, Gripenul este construit special pentru a fi robust și nu necesită multă întreținere. De asemenea, poate decola de pe piste relativ scurte, brute și, în general, este ideal pentru utilizare în avanposturi îndepărtate și izolate.

Canardele din față pot fi folosite ca frână de aer, iar avionul are un tren de aterizare rezistent la derapaj, astfel încât Gripen-ul să poată ateriza pe autostrăzi și pe piste mai scurte. Sistemul de auto-diagnosticare de la bord îi permite să fie întreținut de un echipaj de la sol format din doar șase persoane, care îl poate alimenta și rearma în cel puțin zece minute. Este semnificativ mai ușor decât alte avioane de luptă moderne, ceea ce înseamnă că poate schimba direcția mai rapid.

Gripenul dispune de poduri de recunoaștere pentru observarea forțelor inamice, are o viteză maximă de Mach 2 și este un adevărat războinic viking al cerului.

SU-35

SU-35 este un avion de luptă mai vechi care rămâne un element de bază al forțelor aeriene ruse după mai bine de trei decenii, precum și a fost folosit în China și alte țări din Asia. A fost creat cu scopul de a contracara americanul F-22 Raptor și, la fel ca F-22, SU-35 dispune de vectoring de tracțiune pentru o manevrabilitate îmbunătățită. Este capabil să transporte o cantitate deosebit de mare de rachete aer-aer și este destinat în primul rând pentru a angaja aeronave inamice.

Pentru teatrul modern de război, SU-35 este echipat cu un sistem de război electronic avansat, în special, are un sistem radar puternic Irbis-E, care poate detecta aeronavele inamice la o rază de peste 400 km. Se pare că poate urmări și avioanele stealth la o distanță de aproximativ 80 km.

Cu o viteză maximă de Mach 2,25, SU-35 este un avion de luptă extraordinar de rapid și este capabil să opereze până la 18.000 de metri. Prețul de vânzare de aproximativ 85 de milioane de dolari, acesta nu este un avion ieftin.

SU-57 Felon

Acest avion de luptă nou-nouț a intrat în sfârșit în funcțiune în 2020, după ce a fost în dezvoltare din anii 1970. Utilizează componente „bionice” neconvenționale pentru a obține avantaje, cum ar fi capacitățile de ascunsare sporite. Sunt doar 12 în serviciu, din câte știm, iar Rusia și-a limitat utilizarea la spațiul aerian rusesc pentru a nu risca să fie doborât. Ca atare, este limitat la roluri cu rază lungă de acțiune care țin tehnologiile sale secrete și avansate departe de mâinile inamicului.

SU-57 utilizează avioane vectoriale de tracțiune pentru o manevrabilitate sporită și poate zbura cu viteze de până la Mach 2. Acest avion de luptă este echipat cu un sistem de apărare cu laser, care orbește rachetele inamice care sosesc cu raze laser pentru a le perturba și a le trimite departe de țintă. . Gama sa de șase antene radar îi permite să urmărească 60 de ținte simultan. Aceste antene radar sunt răspândite în jurul corpului aeronavei, permițându-i să detecteze aceste ținte practic din orice unghi. SU-57 are cea mai lungă rază supersonică dintre orice avion de luptă, fiind capabil să zboare dincolo de viteza sunetului peste 1500 km.

SU-57 poate fi echipat și cu rachete balistice miniaturizate care călătoresc la viteze hipersonice.

Mig 35

Acest avion de luptă nou și foarte capabil este înfricoșător, dar încă nu este utilizat pe scară largă din cauza problemelor de producție din cadrul companiei care l-a dezvoltat. Mig 35 poate urmări 30 de ținte diferite și poate angaja 6 odată. Realizează acest lucru cu două sisteme optice de localizare, unul înainte pe avion pentru a căuta ținte aeriene și unul sub fuzelaj care caută ținte de suprafață. Cu toate acestea, deși este capabil, sistemul de țintire al lui Mig35 este în dezavantaj față de aeronavele echivalente moderne.

În timp ce Mig 35 poate urmări până la 30 de ținte simultan, propriul SU-57 Felon al Rusiei dublează acest număr. În plus, există îndoieli cu privire la faptul că armata rusă poate lansa aceeași rețea de sprijin modern ca și armatele americane și chineze.

Mig 35 dispune de vectoring de tracțiune în două planuri pentru o manevrabilitate sporită și are o viteză maximă de Mach 2,25. Este înarmat cu un tun de 30 mm și poate fi echipat cu o varietate de rachete și bombe.

Chengdu J-10 Vigorous Dragon

Nu se știu multe despre Chengdu J-20 Mighty Dragon, un avion de luptă extrem de secret. Este proiectat să concureze cu avioanele moderne americane, deși este dificil de spus dacă s-ar putea măsura într-adevăr într-o luptă de câini. Probabil că nu este destinat unor astfel de lupte, deoarece nu pare să posede canoanele rotative necesare acestor lupte. În schimb, folosește rachete pentru lupte pe distanțe lungi. Dispune de un sistem de senzori și un afișaj sporit al căștii, cum ar fi avioanele de luptă americane de înaltă tehnologie, iar J-20 are capacități de ascundere.

Chengdu J-20 are o viteză maximă de Mach 2,25 și o autonomie de 4500 de kilometri. Modelele ulterioare ale J-20 au o super-croazieră, ceea ce înseamnă că pot călători cu viteză mare fără post-ardere. Este un avion de luptă din a cincea generație și există speculații că se bazează pe planuri furate pentru F-22 Raptor. Producția costă între 100 de milioane și 120 de milioane de dolari, ceea ce îl face unul dintre cele mai scumpe avioane de luptă.

Chengdu J-10 Dragon viguros

Primul avion de luptă produs de China, acesta este principalul avion folosit de forțele aeriene chineze. Cu o viteză maximă de Mach 2.2, este aproape la fel de rapid ca J-20 și a fost creat inițial pentru a contracara luptătorii sovietici din a patra generație. După prăbușirea Uniunii Sovietice, a fost adaptat într-un avion de luptă cu mai multe roluri, deoarece nevoia de ambarcațiuni specializate aer-aer a scăzut.

J-10 Vigorous Dragon este echipat cu un radar de control al focului doppler cu impuls, care poate urmări zece ținte și poate angaja patru dintre aceste ținte simultan. Vine în variante cu unul și două locuri, iar costurile variază foarte mult în funcție de configurație. Spre deosebire de J-20, J-10 este echipat cu un singur tun de 23 mm pentru lupta aer-aer. Asta în plus față de radarul și rachetele de orientare în infraroșu, precum și de bombele ghidate. Costă între 40 de milioane și 65 de milioane de dolari și a fost vândut altor națiuni precum Pakistan.

Shenyang FC-31

Un alt avion de luptă chinez foarte secret, FC-31 (numit și SAV J-31) este foarte asemănător cu avioanele americane de a 5-a generație. Acesta este un luptător stealth de dimensiuni medii, fără arme exterioare care ar compromite capacitățile sale de ascuns. A fost văzut pe niște machete gigantice ale portavioanelor din China, ceea ce a condus la speculații că FC-31 este destinat să opereze în cadrul marinei chineze. Este probabil ca FC-31 să coste aproximativ 70 de milioane de dolari pentru a fi produs.

Partea frontală a FC-31 seamănă puternic cu F-35 Lightning II, în timp ce coada sa este similară cu cea a F-22 Raptor. Ca și alte avioane de luptă chineze moderne, această asemănare se datorează probabil unei tendințe a acestei națiuni de a-și modela avioanele de război pe baza modelelor americane. FC-31 are o viteză maximă de Mach 1,8 și este mai greu decât F-22. Probabil că este prea greu pentru a lansa de pe portavioanele chineze mai vechi, cu designul lor de rampă pentru sărituri cu schiurile, dar China a desfășurat recent primul său transportator cu platformă plată cu un lansator electromagnetic care va permite acestui avion să se lanseze complet încărcat.