Vladimir Putin dă o nouă lege menită să ocolească sancțiunile occidentale. Ce plănuiește să facă

de: Elena Avramescu
15 03. 2022

Rusia a implementat o nouă lege care face mai greu pentru companiile străine de leasing de avioane să-și reia avioanele în fața sancțiunilor occidentale. Noua lege va permite înmatricularea avioanelor străine în Rusia „pentru a asigura funcționarea neîntreruptă a activităților din domeniul aviației civile”, conform BBC.

Vladimir Putin, o nouă lege menită să ocolească sancțiunile occidentale

Companiile aeriene ruse au 515 avioane închiriate din străinătate în valoare de aproximativ 10 miliarde de dolari (7,7 miliarde de lire sterline). Proprietarii străini au până pe 28 martie să-i recupereze de la companiile rusești înainte de intrarea în vigoare a sancțiunilor.

Mișcarea vine după ce Bermudele și Irlanda, unde aproape toate avioanele închiriate în străinătate care operează în Rusia sunt înregistrate, au declarat că suspendă certificatele de navigabilitate pentru acele aeronave. Măsura, semnată de președintele Vladimir Putin, ar putea eluda acest lucru prin aducerea înregistrării și certificării siguranței în granițele Rusiei și prin utilizarea aeronavelor străine pentru a zbura rute interne în întreaga țară.

De la invadarea Ucrainei din 24 februarie, companiile occidentale au reziliat contractele de închiriere și au cerut returnarea avioanelor. Majoritatea rutelor aeriene internaționale din Rusia nu sunt zburate și multe țări, inclusiv Marea Britanie, au interzis companiei aeriene naționale a Rusiei Aeroflot să zboare în spațiul lor aerian.

Sute de avioane deținute de străini rămân în Rusia. Pentru a respecta sancțiunile, companiile de leasing încearcă să le recupereze. Dar asta pare foarte puțin probabil.

Airbus și Boeing nu furnizează piese de schimb

Dacă Rusia se agață de aceste avioane, valorând colectiv miliarde de dolari, vor putea continua să zboare, cel puțin în Rusia și în câteva foste republici sovietice. Dar una este să furi aeronave, cu totul alta este să le ții în funcțiune pentru orice perioadă de timp.

Airbus și Boeing nu pot furniza piese de schimb, așa că atunci când ceva trebuie înlocuit, va trebui să fie luat dintr-un alt avion sau să fie fabricat de o terță parte. Asta are implicații serioase de siguranță. De asemenea, va face practic imposibilă asigurarea acelor avioane în afara Rusiei. Întreținerea este, de asemenea, o preocupare, multe avioane sunt transportate în altă parte pentru întreținere.

Și când criza se va termina, va fi o factură uriașă de plătit. Dacă aeronavele nu sunt întreținute corespunzător, valoarea lor va scădea. Așa că, chiar dacă locatorii le primesc înapoi, ei vor cere despăgubiri.

Aviația internațională este o afacere internațională și trebuie să joci după reguli. Rusia ar putea decide să-și dea nasul în restul lumii acum. Dar într-o zi va dori să se reîntoarcă în club, iar condițiile de reînscriere ar putea fi foarte dure.