Vești proaste pentru posesorii de mașini eletrice: ce se intâmplă cu stațiile de încărcare

de: Andrei Tilimpea
04 04. 2022

Statele membre ale Uniunii Europene trebuie să intensifice investițiile în infrastructura vehiculelor electrice, cu până la 14.000 de puncte publice de încărcare pentru vehicule electrice care trebuie instalate în toată UE în fiecare săptămână pentru a satisface cererea viitoare, a declarat Asociația Producătorilor de Automobile Europeni sau ACEA.

În prezent, în UE sunt instalate săptămânal sub 2.000 de puncte de încărcare publice pentru vehicule electrice.

Cererea de investiții a fost susținută de o nouă cercetare intersectorială bazată pe analiza companiei de consultanță McKinsey, care a constatat că până în 2030 vor fi necesare până la 6,8 milioane de puncte de încărcare publice în UE pentru a atinge reducerea de 55% CO2 propusă pentru mașinile de pasageri.

Această cifră a fost aproape de două ori mai mare decât cea prezentată de Comisia Europeană în propunerea sa de Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR), care era în curs de negociere în Parlamentul European și în Consiliu, a spus ACEA.

Cercetarea a estimat costurile pentru infrastructura publică de încărcare la 8 miliarde de euro/an, ceea ce reprezintă aproximativ 16% din investiția în rețelele 5G și de internet de mare viteză.

„Deși vor fi necesare investiții considerabile de la început, acestea reprezintă doar o fracțiune din totalul investițiilor în proiecte de infrastructură comparabile – și ar aduce beneficii uriașe de mediu”, a spus ACEA.

Preocupări legate de implementarea lentă

Vânzările de mașini încărcate electric în UE au crescut de 10 ori în ultimii cinci ani, ajungând la 1,7 milioane de unități, sau 18% din cota totală de piață, în 2021, potrivit ACEA. Numărul încărcătoarelor publice din UE a crescut de 2,5 ori în aceeași perioadă.

„Industria auto introduce deja pe piață sute de modele de vehicule cu emisii scăzute și zero, dar are serioase îngrijorări cu privire la implementarea lentă a infrastructurii necesare pentru încărcarea și alimentarea acestor vehicule”, a spus ACEA.

„Tranziția la zero este o cursă pe termen lung”, a declarat Oliver Zipse, președintele ACEA și CEO al BMW Group.

„Provocarea cheie acum este de a convinge toate statele membre să accelereze ritmul în implementarea infrastructurii necesare. Avem absolut nevoie de o concluzie ambițioasă a propunerii AFIR, atât în ​​ceea ce privește calendarul acesteia, cât și obiectivele pe care le stabilește pentru fiecare țară din UE”, a adăugat el.

În strategia de mobilitate cu emisii scăzute a UE din 2016, acesta a afirmat că își propune să facă încărcarea vehiculelor electrice la fel de ușoară precum umplerea unui rezervor convențional de vehicul.

UE își propune să reducă emisiile de gaze cu efect de seră din transport cu 90% până în 2050, față de 1990, prin creșterea numărului de vehicule cu emisii zero pe drumuri la aproximativ 13 milioane până în 2025, cel puțin 30 milioane până în 2030 și la o flotă majoritară până în 2050.