Toyota nu are cum să rezolve problema emisiilor: compania care bagă gigantul japonez în ilegalitate

de: Andrei Tilimpea
04 08. 2022

Comisia de investigație însărcinată de producătorul de camioane și autobuze Hino Motors a pus scandalul pe seama unui mediu în care inginerii nu se simțeau capabili să-i provoace pe superiori.

Una dintre subsidiarele Toyota a falsificat datele privind emisiile de la unele motoare începând cu cel puțin 2003, cu mai mult de un deceniu mai devreme decât s-a indicat anterior, a arătat un raport.

Comisia de investigație însărcinată de producătorul de camioane și autobuze Hino Motors a pus scandalul pe seama unui mediu în care inginerii nu se simțeau capabili să-i provoace pe superiori, într-o critică rară la adresa culturii corporative din Japonia.

Comitetul, format din avocați și un consilier corporativ, a fost înființat de Hino anul acesta, după ce a recunoscut că a falsificat datele referitoare la emisiile și performanța combustibilului a patru motoare. Concluziile sale detaliază o atmosferă inflexibilă în care era dificil pentru personal să simtă „siguranță psihologică”, a spus comitetul într-un raport.

Un sentiment de succes din trecut din partea conducerii a contribuit la generarea culturii, a declarat președintele comisiei Kazuo Sakakibara, care a fost procuror șef la Procuratura Districtului Osaka.

„Amploarea succeselor lor din trecut i-a făcut să nu se poată schimba sau să se privească obiectiv și nu au fost conștienți de schimbările în mediul extern și în valori”, a spus el într-un briefing.

„Organizația a devenit una prost organizată în care oamenii nu pot spune ceea ce nu pot face”.

Președintele lui Hino, Satoshi Ogiso, și-a cerut scuze reporterilor și a spus că managamentul  își ia responsabilitățile în serios. El a spus că a primit un mesaj de la președintele Toyota, Akio Toyoda, care a spus că abaterea celor de la Hino a trădat încrederea tuturor părților interesate.

Încă o companie care copiază Volkswagen

Compania a spus că va veni cu un nou sistem de guvernanță corporativă în termen de trei luni.

Producătorul auto a spus că investigația a găsit dovezi ale falsificării care se întind cel puțin până în octombrie 2003, spre deosebire de perioada dezvăluită anterior de aproximativ 2016.

Ministerul Transporturilor, care a revocat certificarea producătorului de camioane a motoarelor afectate în martie, a declarat că va efectua o investigație la fața locului a companiei.

Hino a rechemat aproape 47.000 de vehicule fabricate între aprilie 2017 și martie a acestui an, iar Hino a spus că vor fi rechemate alte 20.900.

Toyota deține 50,1% din Hino. Acțiunile Hino au scăzut cu aproape 10%.

Hino s-a alăturat unui șir de producători auto japonezi implicați în teste de emisii necorespunzătoare.

În 2018, guvernul a declarat că Mazda Motor Corp., Suzuki Motor Corp. și Yamaha Motor Co. au testat incorect vehiculele pentru economia de combustibil și emisiile.

Subaru Corp. și Nissan Motor Co. au fost supuse controlului din același motiv cu un an înainte.

Acuratețea datelor producătorilor de autovehicule a fost pusă la îndoială în 2015, când Grupul Volkswagen din Germania a recunoscut că a instalat software secret în sute de mii de mașini diesel din SUA pentru a înșela testele de emisii și că până la 11 milioane de vehicule ar putea avea software similar în întreaga lume.