Tesla în fața unui moment uriaș: Elon Musk vrea o schimbare totală

de: Andrei Tilimpea
18 11. 2022

Chipul și numele lui Elon Musk sunt atașate de Tesla, dar lucrurile s-ar putea schimba în curând.

Elon Musk este Tesla, iar Tesla este Elon Musk.

Când oamenii vorbesc despre miliardar, ceea ce au în vedere este transformarea industriei auto de la mașini pe benzină la vehicule ecologice, condusă de Tesla.

Pentru toată lumea, fără Musk nu ar exista Tesla. Producătorul de vehicule, la rândul său, a ajutat să facă din magnat unul dintre cei mai influenți vizionari ai timpului nostru. Prin urmare, este de neconceput să ne imaginăm unul fără celălalt. Este un pic ca regretatul Steve Jobs și Apple.

Și totuși, este posibil ca, în lunile următoare, o altă persoană să fie fața publică a Tesla. Dezvăluirea a venit de la James Murdoch, membru al consiliului de administrație al Tesla pe 16 noiembrie, în timpul mărturiei sale într-un proces din Delaware cu privire la pachetul de salarii din 2018 pe care compania l-a acordat lui Musk.

Producătorul de vehicule electrice i-a acordat cofondatorului său un pachet de 56 de miliarde de dolari, dar acționarul Tesla, Richard Tornetta, l-a dat în judecată pe Musk și consiliul de administrație. Vrea să demonstreze că șeful executivului și-a folosit dominația pentru a obține pachetul de compensații, pachet care nu îi cerea să lucreze cu normă întreagă.

Un nou CEO pentru Tesla

Reuters relatează că Murdoch a spus că, în ultimele luni, Musk a spus consiliului de administrație al Tesla că a identificat un potențial succesor pentru rolul de CEO.

Dezvăluirea a venit după ce Murdoch a fost întrebat de avocatul reclamantului dacă Musk a identificat vreodată pe cineva care să-l succedă în funcția de CEO.

„De fapt a făcut-o”, a răspuns Murdoch. El a adăugat că s-a întâmplat în „ultimele luni”.

Dar Murdoch nu a furnizat numele potențialului succesor.

Aceste declarații ale lui Murdoch vin într-un moment în care magnatul tehnologiei este foarte ocupat să renoveze Twitter, pe care l-a cumpărat pe 27 octombrie pentru 44 de miliarde de dolari, după șase luni de bătălie cu fosta conducere, marcată de întorsături și de o bătaie legală.

De la oferta lui Musk pentru Twitter din 25 aprilie, acțiunile Tesla au pierdut peste 44%, traducându-se într-o pierdere de aproape 470 de miliarde de dolari din valoarea de piață.

Miliardarul a mărturisit recent că, de când a preluat Twitter, abia doarme.

„Am prea multă treabă în farfurie, asta este sigur”, a spus Musk pe 14 noiembrie, în timpul unei apariții la B20 Indonesia, o conferință de afaceri care se desfășoară alături de summitul G20 din Bali. „Lucrez cel mai mult din câte pot lucra – de dimineața până seara, șapte zile pe săptămână.”

Musk le-a mai spus participanților la cea de-a 29-a conferință anuală Baron Investment, cu câteva zile mai devreme, că volumul său de muncă a crescut de la 70 de ore pe săptămână la 120.

Pe lângă Twitter și Tesla, magnatul este și fondatorul a alte trei companii: compania de rachete SpaceX, The Boring Company, care sapă tuneluri urbane și Neuralink, o companie specializată în microcipuri pentru creier. Fiecare dintre aceste companii joacă un rol important în industria lor respectivă.

În total, Musk este CEO al Twitter, CEO și „technoking” al Tesla, CEO și CTO al contractorului american de apărare SpaceX, cofondator al Neuralink și fondator al The Boring Company.

Elon Musk nu are destul timp

Dar din tot acest imperiu corporativ, Tesla este singurul care este tranzacționat public. Averea miliardarului se bazează în principal pe acțiunile sale Tesla. Drept urmare, de îndată ce dă impresia că este distras de altceva, acțiunile Tesla sunt afectate, deoarece compania se confruntă din ce în ce mai mult cu o concurență puternică din partea producătorilor auto foarte ambițioși – BYD și NIO – producători de mașini vechi – Volkswagen, Ford, General Motors, Stellantis și Mercedes-Benz – și nou veniți precum Rivian, Lucid și Polestar.

Tesla se află, de asemenea, într-un moment crucial al istoriei sale, cu așteptarea, în următorii doi ani, a unor noi modele precum foarte așteptatul Cybertruck, noul Roadster, o flotă de vehicule autonome și comercializarea Optimus, un robot umanoid.

De asemenea, grupul a promis că va produce 20 de milioane de vehicule pe an până la sfârșitul deceniului, ceea ce reprezintă o provocare considerabilă, având în vedere că se așteaptă să producă doar puțin peste 1,4 milioane de mașini în 2022.

În plus, implicarea recentă a lui Musk în afaceri politice și geopolitice expune Tesla la un control sporit din partea autorităților de reglementare.

Musk a spus pe 16 noiembrie, în timpul mărturiei sale în procesul în curs, că CEO-ul nu este neapărat descrierea muncii pe care o desfășoară în companiile sale.

„La SpaceX sunt cu adevărat responsabil pentru ingineria rachetelor și Tesla pentru tehnologia din mașină care o face să aibă succes”, a spus miliardarul. „Așadar, CEO-ul este adesea văzut ca un rol oarecum concentrat pe afaceri, dar, în realitate, rolul meu este mult mai mult acela de inginer care dezvoltă tehnologie și mă asigur că dezvoltăm tehnologii inovatoare și că avem o echipă de ingineri incredibili care pot realiza acele obiective.”

Antreprenorul a adăugat: „Experiența mea este că marii ingineri vor lucra doar pentru un mare inginer. Aceasta este prima mea datorie, nu cea a CEO-ului”.

El a mai spus: „Mă aştept să-mi reduc timpul pe Twitter şi să găsesc pe altcineva care să conducă Twitter în timp”.