Tesla, față în față cu cel mai puternic rival: lupta pentru a domina cea mai mare piață auto din lume

de: Andrei Tilimpea
19 12. 2022

Producătorii de vehicule electrice din China provoacă Tesla exportând dincolo de piața lor de origine.

Exporturile de automobile din China au apărut în acest an, deoarece producătorii auto interni caută să se stabilească dincolo de piața lor de origine.

Până în septembrie, un total de 2,2 milioane de autoturisme, camioane, autobuze și alte vehicule au fost exportate din China. Aceasta este cu 54% în creștere față de aceeași perioadă a anului trecut și deja mai mult de dublu față de media din 2012 până în 2020.

Vehiculele electrice sunt cel mai mare contributor la creștere, cu 342.000 de vehicule electrice pentru pasageri exportate în primele trei trimestre ale anului.

Aceasta reprezintă 29% din toate exporturile de vehicule din acest segment și o creștere semnificativă față de 2019, când vehiculele electrice reprezentau doar 2% din exporturi.

Există mai mulți factori care determină creșterea exporturilor de vehicule electrice din China. Dominația sa asupra bateriilor și materialelor pentru vehicule electrice a permis piețelor auto interne să intensifice producția.

Producătorii de automobile occidentali folosesc costurile de producție mai mici ale țării și lanțul de aprovizionare stabilit pentru a produce vehicule electrice pentru clienții din întreaga lume, pe măsură ce interesul pentru tehnologie crește.

Tesla, un monstru

Tesla a apărut ca un exportator major de la fabrica sa din Shanghai începând de anul trecut.

A livrat aproape 165.000 de vehicule de la fabrică pe piețele internaționale în primele nouă luni ale acestui an.

Alți producători auto mondiali, inclusiv Renault și BMW, exportă, de asemenea, vehicule electrice produse din China, iar Volkswagen Group va începe să facă acest lucru anul viitor.

Mărcile autohtone chineze constituie balanța. SAIC și-a văzut exporturile de vehicule electrice crescând la 78.000 de vehicule în primele trei trimestre, în principal cu marca MG pe care a achiziționat-o în 2007.

Rivalul BYD a exportat 22.000 de vehicule și intenționează să facă mult mai mult volum în 2023, deoarece continuă să pătrundă pe noi piețe. Companii precum Xpeng, Nio și Great Wall au anunțat, de asemenea, planuri mari de extindere.

Toate acestea încep să se arate în cifrele vânzărilor de vehicule electrice din alte țări. Din cele 1,8 milioane de vehicule electrice vândute în Europa în primele trei trimestre ale acestui an, 11% au provenit de la producătorii auto chinezi, în creștere față de 2% în 2020.

Merită să ne gândim puțin la modul în care am ajuns aici. În cea mai mare parte a ultimului deceniu, au existat discuții aprinse despre dacă producătorii de automobile chinezi s-ar putea stabili pe scena globală. Discuția a fost oarecum abstractă atunci când producătorii de automobile chinezi nici măcar nu-și dominau piața de origine.

În 2015, 66% din totalul vânzărilor de vehicule din China au provenit din asociații în comun între mărci internaționale și interne. Intrarea în Germania sau în S.U.A. părea un salt.

VE-urile schimbă toate astea

În timp ce multe mărci occidentale și-au târât picioarele și au petrecut ani de zile luptă împotriva reglementărilor privind economia de combustibil pentru luptători, China își construia industria de vehicule electrice prin cerințe guvernamentale de cumpărare a flotei, subvenții, stimulente din partea ofertei și investiții extinse în infrastructura de încărcare.

Aproape 60% din vânzările globale de vehicule electrice sunt acum în China; cota sa din lanțul de aprovizionare cu baterii este și mai mare.

O mare parte din exporturile de vehicule electrice ale Chinei se află până acum la capătul superior al pieței, dar asta s-ar putea schimba. Producătorii de automobile occidentali consacrați încearcă din ce în ce mai mult să treacă la piață pentru a vinde mai multe vehicule premium. Unii ies cu totul din segmentele de mașini pentru a se concentra pe SUV-uri și camioane cu marjă mai mare.

Această mișcare la nivel superior poate avea sens din perspectiva marjei de profit, dar deschide un decalaj considerabil la capătul inferior pe care producătorii de automobile chinezi ar putea încerca să o umple.

Avantajul de preț al Chinei aici este real. Studiul BNEF publicat recent de prețul bateriilor cu ioni de litiu arată că prețurile bateriilor au fost cu 33% mai mari în Europa decât în ​​China și cu 24% mai mari în S.U.A.

Prețul mediu al unui vehicul electric cu baterie în China în 2021 a fost de 26.500 USD, ceea ce reprezintă mai puțin de două treimi din prețul mediu de tranzacție cu EV în Europa și mai puțin de jumătate din prețul din SUA.

Refrenul constant al producătorilor de automobile tradiționali din ultimul deceniu a fost că, de îndată ce a existat o cerere reală pentru vehicule electrice, aceștia vor crește rapid și vor deține piața.

Nu așa s-a jucat pe cea mai mare piață auto din lume. Vehiculele plug-in reprezintă acum aproape 30% din vânzările din China. Cu excepția Tesla, producătorii auto internaționali au o mică parte din aceste vânzări și sunt din ce în ce mai mult excluși.

Producătorii de automobile consacrați vorbesc acum despre concurența pentru a fi numărul 2 în materie de vehicule electrice după Tesla sau despre depășirea lor mai târziu în acest deceniu.