Stellantis renunță la parteneriatul cu GAC: ce se întâmplă cu marca Jeep

de: Andrei Tilimpea
18 07. 2022

Mișcarea vine după ce Stellantis a eșuat în încercarea de a prelua controlul asupra joint-venture-ului.

Stellantis a anunțat „încetarea ordonată” a joint-venture-ului cu producătorul chinez GAC, care produce vehicule Jeep.

Decizia vine la numai patru luni după ce Stellantis a declarat că își va crește pachetul de acțiuni în afacere.

„Am ajuns la concluzia că ar fi mai bine să închidem societatea în comun”, a spus un purtător de cuvânt al Stellantis, adăugând că societatea a avut pierderi și că producătorul de automobile ar putea opera în continuare în China prin intermediul rețelei sale de dealeri.

GAC a mustrat Stellantis în ianuarie pentru că a anunțat planuri de a-și crește pachetul la 75% de la 50%. GAC nu a fost disponibil imediat pentru comentarii.

GAC a convenit parteneriatul în 2010 cu Fiat Chrysler, care ulterior a fuzionat cu PSA pentru a forma Stellantis.

Cu o cotă mai mică de 1% din piața auto chineză, Stellantis a căutat să-și remanieze strategia în țară, ca parte a unei simplificări mai ample a structurii sale globale sub CEO-ul Carlos Tavares.

Motivele din spatele deciziei

În planul său de afaceri pentru 2030, lansat în martie, Stellantis a spus că va adopta un model de afaceri „în valoare redusă” în țară, unde are, de asemenea, un joint venture cu Dongfeng din China.

Asociația GAC, care a înregistrat o scădere de 50% a vânzărilor anul trecut, a închis o fabrică în martie, iar compania Dongfeng a închis recent două fabrici din cauza capacității excedentare.

Stellantis își propune ca veniturile din China să ajungă la 20 de miliarde de euro până în 2030, însumând 7% din veniturile totale așteptate, un salt brusc față de cele 3,9 miliarde de euro cifrate în China, India și Asia Pacific în 2021.

Producătorii de automobile, printre care BMW și Volkswagen, și-au majorat participațiile în joint ventures cu parteneri chinezi în ultimii ani, după ce țara a relaxat reglementările care împiedicau anterior producătorii auto străini să dețină o majoritate.

Stellantis a declarat în ianuarie că planurile sale de a majora miza sunt supuse aprobării guvernului chinez.

Stellantis va recunoaște o depreciere fără numerar de aproximativ 297 de milioane de euro pentru rezultatele primului său semestru, a spus compania.

„Marca Jeep va continua să-și consolideze oferta de produse în China cu o gamă îmbunătățită de vehicule electrificate importate”, a adăugat Stellantis.