Se schimbă legea în România pentru PSD, PNL, UDMR, AUR și alții: în sfârșit, vom ști cine pe cine ”a cumpărat”
În urmă cu câteva săptămâni, a făcut înconjurul României o știre legată de modul în care partidele politice dau bani presei scrise și televiziunilor pentru ”reclamă mascată” sau propagandă. Practica nu va dispărea niciodată, dar cei care vor vrea să afle cine cui a dat bani, va avea acces la aceste informații mai ușor.
Un nou proiect de lege depus la Senat își propune să rezolve o problemă foarte mare legată de transparența cheltuielilor efectuate de partidele politice pe bani publici. În special, efortul legislativ vizează publicarea contractelor de promovare în presă, dar și a veniturilor agențiilor de presă. Mai mult decât atât, din subvenția primită de la statul român, grupările politice vor fi restricționate la a cheltui doar 40% pe difuzarea materialelor electorale la radio, televiziune, în presa scrisă sau online.
Modificările legislative ar putea fi o veste bună pentru români
Practic, se dorește modificarea a două legi, cea a audiovizualului – 504/2022 și cea privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale – 334/2006, după cum se menționează în proiectul aflat la Senat. Consecința va fi transparența cheltuielilor efectuate de partide.
“Contractele în vigoare încheiate pentru promovarea în presă sau pentru realizarea de propagandă, inclusiv eventualele acte adiţionale, se publică pe site-ul partidului politic şi la sediile acestora în loc vizibil şi trebuie actualizate într-o perioadă de maximum 30 de zile de la momentul în care au survenit modificări, cu respectarea datelor cu caracter personal, precum şi cu evidenţierea serviciilor, părţilor contractante şi a sumelor aferente contractului respectiv”, va apărea, după ce proiectul de față se va aplica, în Legea nr. 334/2006.
Mai mult decât atât, sumele primite de partidele și alianțele politice prin subvenţii de la bugetul de stat, precum şi toate contractele încheiate de acestea pentru cheltuirea acestor sume vor fi considerate informaţii de interes public (în sensul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţii de interes public), iar accesul la aceste informații nu va putea fi limitat prin invocarea secretului comercial sau a unei clauze de confidențialitate.
În teorie, legea își propune să mai facă un lucru foarte dificil și improbabil. Să oblige programele pentru care au fost aduse contribuții politice să menționeze că programul este unul sponsorizat. Formațiunea politică din spatele sponsorizării trebuie de asemenea menționată, alianța politică sau membrii acestora.