Românul care a schimbat soarta Primului Război Mondial: invenția revoluționară a lui Gogu Constantinescu

de: Cojocaru Cristian
09 09. 2022

Gogu Constantinescu a fost românul care, cu ajutorul cunoștințelor sale, a schimbat soarta Primului Război Mondial. Află ce a inventat acesta și cum a reușit să se facă remarcat.

Născut în data de 4 octombrie 1881, George (Gogu) Constantinescu a fost un inginer român care a reușit să aducă o mare contribuție în Primul Război Mondial. Acesta a absolvit în anul 1904 Școala Națională de Poduri și Șosele.  După ce a absolvit facultatea, acesta a lucrat ca inginer în cadrul executării mai multor poduri și clădiri din București.

Cercetarea științifică a fost marea sa pasiune, astfel că acest pleacă în Marea Britanie, acolo unde introduce o nouă știință și anume sonicitatea. Teoria sa a fost concretizată în câteva invenții precum motoarele sonice, pompele, perforatoarele sonice, injectoarele sonice, convertizoarele de cuplu cu ajutorul cărora a fost inventată prima cutie de viteze automată, aparate pentru transmisii sonice și receptoare ale energiei sonice.

Gogu Constantinescu a adus o mare contribuite in Primul Razboi Mondial

Cu toate acestea, una dintre cele mai importante realizări ale inginerului român constă în inovația adusă în aviația militară din timpul Primului Război Mondial. Acesta a inventat dispozitivul de tragere la orice turație a motorului prin discul format de palele elicei în rotație. Dispozitivul a fost denumit G.C. Gear care provine de la Constantinesco Fire Control Gear.

Raymond Saulnier a fost producătorul care a lucrat la un mecanim ce permitea mitralierei să tragă printre elice, astfel că experimental a fost montat un astfel de dispozitiv chiar pe avionul pilotului francez Roland Garros. Avionul acestuia reușește să doboare trei inamici, însă este nevoit să aterizeze în spatele liniei inamice, avionul fiind capturat și cercetat îndeaproape de către inginerii germani.

George Constantinescu

Românul care a adus o mare contribuție în soarta Primului Război Mondial

Nemții au produs apoi un mecanism de sincronizare a tragerii funcțional, iar între anii 1915-1916, britanicii au fost nevoiți să îndure „năpasta lui Fokker”, acest fiind conducătorul inginerilor germani. Aproximativ 300 de avioane britanice au fost doborâte și patru sute de piloți au fost capturați, răniți sau uciși.

Forțele aliate revin în jocul de viață și de moarte și dobândesc superioritatea în urma invenției lui George Constantinescu. Conceptul românului beneficia de câteva avantaje dintre care rata de tragere mult mai ridicată, sincronizarea cu precizie a mitralierei și elicei, precum și adaptabilitatea dispozitivului.

După ce Primul Război Mondial ia sfârșit, Gogu Constantinescu începe să lucreze la crearea unei mașini care nu necesita acționarea pedalei de ambreiaj. În anul 1923 a avut loc primul test care s-a dovedit a fi un real succes, fiind utilizat un șasiu vechi de Sheffield Simplex și un motor Singer de 10 cai putere.

Inginerul roman si-a adus contributia si in industria automobilelor

În revista americană „Popular Science” apare articolul potrivit căruia „transmisiile manuale pentru automobile ar putea dispărea în câţiva ani, după apariţia unei noi invenţii revoluţionare care conectează motorul cu roţile propulsoare fără a folosi nici o treaptă de viteză. Este munca lui George Constantinesco, un distins inginer britanic”.

Acesta ajunge cu invenția sa la Salonul Auto din Paris în anul 1926. În aceeași publicație, în anul 1927, inveția lui Gogu Constantinescu este prezentată cu cuvinte de laudă. Inginerul român revine în România în anul 1963 alături de soția sa pentru ultima oară. Acesta moare în anul 1965 în Oxen House în urma unor probleme de sănătate la aparatul respirator și inimă.