Motivul ciudat pentru care accizele și TVA la carburanți nu pot fi reduse: explicația nu e pe placul șoferilor

de: Mădălina Bahrim
21 06. 2022

În ultima perioadă, șoferii români, dar și diverși lideri politici, vorbesc tot mai intens despre măsuri care să combată scumpirile la benzină și motorină.

Unii propun plafonarea prețurilor la nivelul din decembrie 2021, alții la cel de acum (de teama că scumpirile ar putea deveni chiar și mai agresive), în timp ce unele voci solicită măsuri care să elimine răul „de la rădăcină”. Mai exact, reducerea accizelor și TVA pe carburanți.

În privința ultimei măsuri există cele mai mari controverse. E adevărat că având accize mai mici și TVA redus, prețul afișat la pompă scade direct proporțional. TVA și accizele sunt responsabile, cumulat, de circa 36-37% din prețul final al litrului de benzină și/sau motorină.

Totuși, la fel de adevărat este și faptul că statul pierde bani frumoși în această situație.

Statul își umple buzunarele cu bani, de pe urma scumpirilor la carburanți

Deși nimeni nu vrea să o spună ferm, bugetul public are de câștigat pe fondul scumpirilor la carburant.

Banii din TVA și accize ajung în vistieria statului, acolo unde există o gaură neagră în acest moment în care ne confruntăm cu deficit, deci avem cheltuieli mai mari decât veniturile.

Nevoia statului de bani este uriașă, în plină criză energetică, după doi ani dificili de pandemie în care cheltuielile au crescut exponențial.

În aceste condiții, e lesne de înțeles de ce statul e reticent la a da curs unei astfel de măsuri care ar păgubi bugetul public de sume importante de bani.

Refuzul statului ar fi justificat, chiar în acest sens, într-un document recent emis de Ministerul Finanțelor, în care se precizează că o eventuală reducere de accize și TVA ar încălca anumite directive europene!

Prin urmare, motivul care stă la baza reținerii statului ar putea fi și cel al banilor pierduți, dar la fel de bine ar putea să constea în imposibilitatea de a opera o astfel de măsură în plan legislativ, în contextul normelor prevăzute pe piața energiei de UE, prin diverse directive.

Am putea ajunge să plătim 12 sau chiar 13 lei pe litrul de carburant

Indiferent de cauzele ce stau la baza refuzului autorităților de a schimba nivelul accizelor și TVA, realitatea este una dură pentru șoferi, iar fără măsuri rapide, am putea ajunge să plătim chiar și 12 sau 13 lei pe litrul de carburant, în următoarele luni.

O astfel de opinie are, de exemplu, expertul Dian Popescu.

„Prețurile carburanților sunt fixate de către cele 4 mari companii, de când pleacă din depozit și atunci (în martie – N.R) s-a discutat de un preț de 10 lei, s-au înțeles să fie 10 lei. Marii producători știau că se va ajunge la 10 lei, a ieșit Virgil Popescu și a zis că nu este adevărat, că nu se vor scumpi.

A intervenit și Ciolacu și este adevărat că apoi au vorbii cu marii producători, nu mai măriți prețurile, că ne schimbă știa. Și într-adevăra, s-a blocat atunci, dar le-a dat voie să mărească cu câte 15 bani. Prima săptămână nu s-au scumpit, după care au început, 10 bani, 15 bani, până am ajuns la 10 lei ȘI SE CONTINUA.

Scumpirea va continua, nu se OPREȘTE AICI. Ei vorbesc între ei, știu când scumpesc carburanții. Uitați-vă în Germania, că și la ei s-a întâmplat la fel și ați văzut, cum au dat lege de naționalizare a companiilor energetice și de înăsprire a sancțiunilor pentru cartelizare, s-a blocat. La noi nu se va întâmpla așa, sunt convins” , a declarat Dian Popescu.