Mașinile vechi și poluante, inamicul numărul unu al UE. Se schimbă legile, în regim de urgență. Ce te „paște”, dacă ai rablă
Mașinile vechi și care poluează sunt luate în vizor de marile orașe europene, care lansează un apel către Executivul comunitar, cerând aplicarea de urgență a standardului Euro 7.
Bruxelles-ul sau Londra se află pe lista comunităților care vor modificarea legislației anti-poluare peste noapte, invocând faptul că nu mai putem aștepta deloc, fiindcă timpul curge în defavoarea noastră.
În mod firesc, planurile UE arată că între 2025 și 2035 ar trebui să implementăm noul standard de poluare, dar în acest timp milioane de noi vehicule poluante vor intra în circuit, iar ele nu vor fi vândute imediat, fiindcă în medie păstrăm o mașină chiar și un deceniu. Mai mult, transportul de mărfuri este un mare generator de poluare, iar acest sector ar trebui stimulat să facă mai rapid trecerea la norme mai sănătoase pentru noi toți. Prin urmare, spun liderii europeni, avem nevoie să adoptăm acum standardul Euro 7.
Apelul lor vine într-un context deosebit de sensibil, care ne arată, poate mai bine ca niciodată, că poate am întrecut măsura cu acțiunile noastre nocive asupra mediului înconjurător. În ultima perioadă, Europa a fost măcinată de catastrofe naturale, de la incendii la secete extinse. Înclusiv în România, la ora actuala, peste 230.000 de hectare agricole sunt afectate de lipsa apei.
Noile ambiții ale UE ne pot salva viața, dar schimbarea nu-i simplă
„Consumatorii ar trebui, în sfârşit, să aibă încredere în eficacitatea standardelor de emisii atunci când merg la dealer. Dacă o maşină este proiectată pentru a fi condusă într-un anumit mod pe şosea, cum ar fi în călătoriile în oraş, atunci trebuie să respecte limitele de emisii atunci când maşina se conduce astfel. În plus, orice posibilitate de depăşire a limitelor aplicabile, aşa-numitele condiţii de conducere „extinse”, ar trebui să se aplice numai condiţiilor de conducere foarte rare şi extreme (…) În următorul standard ar trebui incluse prevederi stricte privind cerinţele de durabilitate pentru a evita astfel de situaţie.
Pentru ca Euro 7/VII să aibă succes, toate aspectele menţionate (…), precum şi cele propuse de CLOVE, trebuie să fie introduse împreună ca un pachet cuprinzător de măsuri până cel târziu în 2025.
Orice altceva mai puţin ambiţios, cum ar fi o revizuire limitată a Euro 6, care, de exemplu, reduce doar limitele de emisii de poluanţi, fără a ţine cont de îmbunătăţirile durabilităţii sau a condiţiilor de testare, nu va ajuta prea mult pentru a îmbunătăţi performanţa reală a vehiculelor privind emisiile. De asemenea, va arăta că UE nu a reuşit să înveţe din scandalul Dieselgate şi să reducă Euro 7 la un exerciţiu de „greenwashing”, explică specialiştii 2Celsius.
Prin urmare, e de așteptat ca, în curând, proprietarii de mașini vechi și poluante din cadrul blocului comunitar să fie supuși unor seturi de măsuri care să-i determine să renunțe la vehiculele lor dăunătoare mediului și să se îndrepte către opțiuni mai verzi. Acest lucru poate însemna, de exemplu, creșterea de taxe, de costuri cu parcările etc.