Intră banii direct pe card pentru pensionarii și românii cu venituri mici: totul despre voucherele pentru energie

de: Alexandru Puiu
18 12. 2022

În contextul scumpirilor agresive la energie și al inflației, autoritățile române s-au gândit în 2023 să ofere un ajutor financiar pentru achitarea facturilor la gaze naturale și curent pentru românii vulnerabili, pensionari sau salariați.

Nu mai puțin de 1400 de lei vor fi virați pensionarilor și românilor cu dizabilități, persoanelor care primesc ajutor social și familiile care primesc alocație de susținere în 2023. Banii vor putea fi folosiți pentru plata facturilor sau a datoriilor la energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelii, lemne de foc, peleți și alte tipuri de combustibil. La fel ca în cazul voucherelor sociale, cardurile de energie și plățile vor fi efectuate prin intermediul Poștei Române. Particularitățile acestui mecanism au fost bătute în cuie prin OUG 166/2022.

Când intră banii pentru energie, cine îi primește

Cei 1400 de lei de la stat pentru plata facturilor vor fi acordați în două tranșe egale, de câte 700 de lei în lunile februarie și septembrie 2023. La fel ca la tichete sociale, beneficiarii vor primi cardul de energie prin corespondență cu confirmare de primire. Cardul este gratuit în prima fază, dar dacă îl pierzi, vei plăti reemiterea sa.

Este important de reținut că fiecare beneficiar de ajutor de energie va putea decide ce facturi va acoperi cu banii de la stat. Plata datoriilor curente și/ sau restante către furnizorii de energie se va face prin serviciul de mandat poștal. La efectuarea plății prin mandat, beneficiarul de ajutor va primi o dovadă privind plata de sume în mandat poștal, pentru a certifica că operațiunea are loc. Plata se va putea face fie la oficiile poștale, fie direct la factorul poștal, la adresa de domiciliu a beneficiarului, conform avocatnet.ro.

Ca să efectuezi o plată prin mandat poștal pornind de la cardurile de energie ai nevoie de următoarele documente:

  • cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poștal;
  • actul de identitate al beneficiarului de sprijin;
  • documentul/ documentele justificativ/ justificative prin care face dovada datoriei curente și/ sau restante față de furnizorul de energie și/ sau, după caz, față de asociația de proprietari/ locatari;
  • în situația în care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu decât cel care este inscripționat pe cardul de energie, contractul privind furnizarea energiei la domiciliul declarat împreună cu declarația pe propria răspundere că utilizează sprijinul pentru compensarea prețului la energie la domiciliul unde locuiește.

Este important de reținut că la o singură adresă se va emite un singur card de energie pe care vor figura toți beneficiarii care au aceeași adresă de domiciliu. În privința regulilor de încadrare la cardurile pentru energie, condițiile sunt următoarele:

  • pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/ casele de pensii sectoriale, cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum și pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
  • persoanele – copii și adulți – încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
  • familiile beneficiare de alocație de susținere a familiei;
  • familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul social.

Cei care se încadrează în mai multe categorii, vor primi un singur ajutor financiar pentru plata energiei.