Industria jocurilor este într-un moment de răscruce: de ce trebuie să își schimbe mentalitatea

de: Andrei Tilimpea
02 01. 2022

Afacerea jocurilor video are o istorie lungă și tulbure de sexism și stereotipuri de gen. O rundă de scandaluri la mai multe companii de jocuri a oferit un memento trist că industria are multe de făcut pentru a-și repara cultura și, în cele din urmă, pentru a-și repara reputația.

Dar situația nu este fără speranță. După cum arată o lansare de succes de la Sony, există o mare piață pentru jocurile care prezintă femeile ca actori inteligenți și plini de resurse, mai degrabă decât ca pioni, victime și obiecte ale dorinței masculine.

Un incident la o conferință în urmă cu aproximativ un deceniu a devenit afișul problemelor culturale ale industriei. „Îmi place faptul că aveți o mulțime de personaje feminine foarte puternice”, a spus o femeie unui grup de dezvoltatori de la Activision Blizzard, producător de megahituri World of Warcraft și Call of Duty. „Cu toate acestea, mă întrebam dacă putem avea unele care să nu pară ca ieșite dintr-un catalog Victoria’s Secret.” Un pumn de aplauze a fost rapid înecat de o mare de huiduieli. În loc să o apere, dezvoltatorii au ridiculizat sugestia ei.

Cu toate acestea, în mijlocul acestor episoade dureroase, există și semne de progres. În special, lansarea de succes a Sony din 2017, Horizon Zero Dawn, arată că există o piață uriașă pentru jocuri care nu denigrează femeile.

Cu un personaj nu se face primăvară

Protagonistul principal al lui Zero Dawn este un personaj feminin care nu arată ca un supermodel. Amplasat într-un timp post-apocaliptic îndepărtat în viitor, personajul, pe nume Aloy, se luptă cu dinozaurii robotici și își propune să oprească un sistem de inteligență artificială care vrea să distrugă viața de pe Pământ.

Dezvoltatorii jocului au spus că vor să creeze un „erou credibil și inspirațional pentru toată lumea”. Și a funcționat. Jucătorii au iubit personajul și narațiunea și valorile de producție captivante ale jocului. Horizon a devenit unul dintre cele mai populare jocuri Sony, cu peste 10 milioane de unități vândute.

O cale evidentă către reformă ar fi îmbunătățirea diversității în rândul celor care creează jocuri pentru dezvoltatorii cu buzunare adânci. La începutul acestei luni, Activision a lansat un raport care arată că doar aproximativ un sfert dintre angajații săi erau femei, o cotă pe care a spus-o că este similară cu colegii săi din industrie.

Un studiu anterior a constatat că femeile sunt și mai subreprezentate în rolurile executive din industrie. Este greu de imaginat că unele dintre cele mai proaste decizii de proiectare a jocului nu ar fi fost evitate dacă ar fi participat mai multe voci feminine la proces. În urma propriului scandal, Activision spune că se va descurca mai bine și va angaja mult mai multe femei în decurs de cinci ani.

Tratamentul femeilor în jocurile video, atât în ​​culise, cât și ca personaje din interiorul lor, este scandalos.