Industria auto europeană acuză dificultăți: ce se întâmplă cu vânzările

de: Andrei Tilimpea
09 06. 2022

Vânzările din Europa de Vest ar putea fi sub 10 milioane în acest an, doar două treimi din totalul din 2019 de 14,3 milioane, a spus LMC Automotive.

Vânzările de mașini noi din Europa de Vest ar putea scădea sub pragul de 10 milioane în acest an din cauza problemelor continue ale lanțului de aprovizionare, a declarat luna aceasta prognozatorul LMC Automotive.

Prognoza LMC de 9,81 milioane de mașini de pasageri vândute în regiune ar fi de doar două treimi din nivelul pre-pandemie de 14,29 milioane în 2019. Această cifră este cu 7,4% sub 2021 și cu 24,5% sub 2020, care a suportat cea mai mare parte a opririlor cauzate de coronavirus.

„Riscurile sunt încă înclinate în jos, cea mai imediată amenințare la adresa prognozei fiind reprezentată de un conflict mai lung decât se aștepta în Ucraina sau de perturbarea lanțului de aprovizionare agravat din cauza politicii Chinei privind COVID-19”, a spus LMC într-un raport.

LMC a spus că partea cererii arăta „din ce în ce mai sumbră”, cu încrederea consumatorilor la cel mai scăzut reflux de la începutul pandemiei în primul trimestru al anului 2020.

Până în luna mai, vânzările în cele 17 țări din regiune au scăzut cu 13,6%, a declarat LMC săptămâna aceasta, Germania cu 10,2%, Marea Britanie cu 20,6%, Italia cu 15,3% și Franța cu 10,1%.

O serie de producători auto, totuși, declară că sunt încrezători că deficitul persistent de microcipuri se va atenua în a doua jumătate a anului. Astfel de previziuni la mijlocul anului 2021 nu s-au realizat, dar ceea ce este diferit acum este o scădere așteptată a cererii de electronice de larg consum din cauza inflației și a altor presiuni.

Mercedes-Benz, Daimler Trucks și BMW se numără printre producătorii de automobile care acum obțin suficiente componente de înaltă tehnologie pentru a produce la capacitate maximă, după ce s-au confruntat cu întreruperi paralizante de luni de zile.

Probleme recurente

O parte din noua disponibilitate a cipurilor provine din slăbirea perspectivelor economice și a inflației, care a redus cererea de electronice de larg consum care utilizează și componente.

Producătorii de automobile s-au trezit blocați din producția de microcipuri la principalele site-uri de producție începând cu sfârșitul anului 2020, deoarece cererea de electronice de consum a crescut în timpul pandemiei. În plus, industria auto a subestimat cererea reținută în urma valului inițial de blocări, au spus analiștii.

Drept urmare, producătorii de automobile au acordat prioritate producției de modele cu marjă mare, păstrând – și în unele cazuri crescând brusc – profiturile în detrimentul mai multor modele de gamă inferioară.

Un alt prognozator, Sam Fiorani de la AutoForecastSolutions, a declarat în această săptămână că „apar puține semne pozitive care să încurajeze o perspectivă mai pozitivă pe termen scurt, dar unele semne există”.

Fiorani a citat o schimbare în producția de cablaje cheie din Ucraina sfâșiată de război până în Maroc și Mexic și noi oferte de semiconductori în Taiwan. Marca Skoda de la VW, cu sediul în Republica Cehă, plănuiește să-și facă propriile hamuri.

În ceea ce privește producția, prognozatorul S&P Global Mobility (fostul IHS Markit) a declarat la mijlocul lunii mai, în cel mai recent raport al său, că s-au observat îmbunătățiri pentru Europa și Asia de Sud în comparație cu previziunile anterioare.

IHS se așteaptă ca producția europeană de vehicule ușoare să atingă 16,6 milioane de vehicule în acest an, în creștere de la 15,9 milioane în 2021 și să urce la 18,3 milioane anul viitor.