Industria auto are o problemă: ce se întâmplă cu mașinile electrice și ”clasice”

de: Andrei Tilimpea
16 11. 2022

Discrepanța tot mai mare amenință paritatea prețurilor pentru mașinile electrice, deoarece Europa încearcă să reducă emisiile de CO2.

Inflația prețurilor materiilor prime a lovit mai puternic vehiculele electrice cu baterie decât mașinile cu ardere internă, potrivit unui raport recent, împingând paritatea costurilor între cele două motoare, în timp ce Europa încearcă să reducă emisiile de carbon.

Raportul, de la AlixPartners, a constatat că prețurile materialelor pentru vehiculele electrice au fost de 5.076 USD per vehicul în septembrie, o creștere de 2.152 USD față de media din 2020. În aceeași perioadă, costurile materialelor pentru vehiculele cu ardere (inclusiv hibrizi) au fost de 1.851 USD, în creștere față de 1.475 USD în 2020.

O creștere problematică

Costurile materialelor pentru hibridele plug-in nu au fost calculate, dar sunt cel mai probabil mai mari decât cele ale BEV-urilor, a declarat Dario Duse, șeful AlixPartners în Italia, la un eveniment recent la Milano pentru a prezenta studiul AlixPartners.

Costurile sunt pentru producția în Europa și includ toate materiile prime cheie; costurile includ atât cele suportate de producătorii auto, cât și de furnizorii de piese.

Potrivit raportului AlixPartners, costurile specifice vehiculelor electrice reprezintă mai mult de 60% din totalul mașinilor complet electrice, sau 3.100 USD. Restul sunt materiale comune tuturor grupurilor motopropulsoare.

Duse a spus că trecerea la materiale mai puțin costisitoare pentru baterii ar contribui la reducerea costurilor de producție a vehiculelor electrice. Vehiculele electrice cu baterii folosesc astăzi baterii litiu-ion, fabricate cu litiu, cobalt, mangan și nichel de calitate superioară; prețurile pentru aceste materiale au crescut recent.

AlixPartners a descoperit că prețurile materialelor pentru vehiculele electrice au atins vârful la 6.848 USD în martie 2022. Duse a spus că se așteaptă ca recenta încetinire economică să împingă prețurile și mai mult.

Paritatea a fost respinsă

CEO-ul Grupului Renault, Luca de Meo, a declarat că nu vede paritatea prețurilor între vehiculele electrice și vehiculele cu motor cu combustie să vină în curând, în parte din cauza creșterilor de preț la materiile prime.

De Meo a spus că în urmă cu opt ani, industria se aștepta ca prețul pe kilowatt-oră al bateriei să scadă la 100 de dolari în termen de cinci ani, dar această etapă a prețurilor nu a fost încă atinsă.

„Pot veni cu o chimie mai bună a bateriei și o electronică de putere mai bună, dar aceste câștiguri ar fi șterse atunci când prețul cobaltului se va dubla în doar șase luni”, a spus de Meo.

Viitoarele vehicule electrice – cele care sosesc după 2025 – ar putea trece la bateriile cu ioni de sodiu sau cu sulf de litiu, care ar putea fi cu până la două treimi mai ieftine decât celulele cu ioni de litiu de astăzi. Promisiunea lor, totuși, depinde de potențiale descoperiri în electrochimie.

În același timp, creșterea producției de vehicule electrice va adăuga treptat scară și va reduce costurile pe vehicul pentru cheltuielile de capital și cercetare și dezvoltare, a spus Duse.
Creșterea prețurilor la energie

Prețurile pentru energie vor crește

De asemenea, prețurile la energie au crescut vertiginos în ultimul an, a constatat AlixPartners, costul pentru scopuri industriale crescând cu 230% din ianuarie 2019 până în septembrie.

Această creștere a avut un efect relativ moderat asupra costurilor de producție auto până acum, potrivit AlixPartners, dar se așteaptă un impact mai mare până în 2024.

Potrivit raportului, costul mediu de producție de energie per vehicul cu ardere internă în Europa a crescut cu 512 USD în prima jumătate a anului 2022 față de 2020. Prețurile futures indică faptul că prețurile gazelor naturale vor fi de 4,5 ori mai mari în 2024 decât în ​​2020, ceea ce ar adăuga un suplimentar de 720 USD per vehicul.

Creșterea din 2020-2022 se datorează în principal energiei utilizate în extracția și transformarea materiilor prime (68 la sută); energia pentru asamblarea pieselor reprezintă 18 la sută, iar asamblarea vehiculelor restul de 14 la sută. Duse estimează că prețurile cu energie pentru producția de BEV au crescut mai puțin, deoarece procesul de producție consumă mai puțin energie.

De asemenea, AlixPartners și-a redus previziunile de vânzări din versiunea din iunie a studiului trimestrial. Compania spune că vânzările de autoturisme și vehicule comerciale ușoare în regiunea extinsă a Europei (inclusiv Rusia și Turcia) vor scădea la 15 milioane în acest an de la 16,8 milioane în 2021 (estimarea anterioară din iunie 2022 a fost de 15,9 milioane) și de la o vârf de 20,8 milioane în 2019. Scăderea include toate zonele regiunii europene mari.

Recuperarea este de așteptat să fie lentă: vânzările sunt estimate să ajungă la 15,9 milioane în 2023, 16,9 milioane în 2024 și 17,7 în 2025, dar vor rămâne semnificativ mai mici decât maximele de la sfârșitul anilor 2010.