Situație inedită pentru industria auto europeană: ce se va întâmpla cu mașinile

Situație inedită pentru industria auto europeană: ce se va întâmpla cu mașinile

Europa ar putea deveni un importator net de mașini până în 2025, condusă de vehiculele electrice construite în China.

Până în 2025, până la 800.000 de mașini construite în China ar putea fi vândute în Europa, majoritatea vehiculelor complet electrice, a spus firma de analiză PwC într-un studiu.

O astfel de dezvoltare ar transforma Europa într-un importator net de mașini, a spus PwC, cu un excedent de import în 2025 de peste 221.000 de vehicule. În 2015, Europa a exportat aproximativ 1,7 milioane de vehicule.

Schimbarea va avea loc pe măsură ce mărcile chineze cresc cota de piață și, în același timp, mărcile europene construiesc mai multe vehicule electrice în China, a spus PwC.

Din potențialele 800.000 de mașini construite în China, aproximativ 330.000 ar fi de la producători auto occidentali precum Tesla, BMW și Renault Group, care exportă în prezent vehicule electrice în Europa din China, inclusiv Tesla Model 3, BMW iX3 și Dacia Spring.

„În timp ce producătorii chinezi vând din ce în ce mai multe BEV-uri în Europa, atât producătorii europeni, cât și cei americani își mută tot mai mult producția de BEV în China”, a spus PwC într-un comunicat de presă.

Industria auto și problemele de aprovizionare

Felix Kuhnert, partener și lider auto la PwC Germania, a declarat că producătorii auto europeni au continuat să se confrunte cu probleme legate de lanțul de aprovizionare și se concentrează pe construirea de vehicule electrice mai scumpe și cu volum mai mic în Europa.

„Producătorii chinezi, pe de altă parte, și-au optimizat și dezvoltat produsele pe piața internă, astfel încât acum aduc modele BEV la prețuri accesibile, tehnologie inovatoare și concepte noi în Europa”, a spus Kuhnert în comunicat.

Eforturile anterioare ale mărcilor chineze de a intra pe piața europeană au eșuat în mare măsură, au spus PwC și alți analiști, dar expertiza Chinei în vehiculele complet electrice ar putea fi un avantaj competitiv de data aceasta.

„Producătorii de automobile chinezi caută acum să-și consolideze locul în Europa”, a spus PwC. „În comparație cu intrările lor anterioare pe piață în ultimul deceniu, condițiile de joc au fost acum nivelate semnificativ.”

PwC estimează că mărcile chineze vor avea o cotă de piață a vehiculelor electrice de 3,8 până la 7,9% în Europa.

Industria auto și puterea brandului

O mare parte din acest lucru depinde de modul în care sunt percepute mărcile, a spus PwC, adăugând că „mărcile chineze sunt încă relativ necunoscute în Europa și au mult de lucru pentru a-și construi o reputație puternică BEV, în special atunci când vine vorba de modele premium”.

Într-un alt raport recent, analistul în electrificare Matthias Schmidt a spus că aproximativ 200.000 de vehicule de la mărci chineze vor fi vândute în Europa în acest an, cu aproximativ 90.000 de vehicule complet electrice, 40.000 de hibride plug-in, iar restul cu sisteme de propulsie convenționale.

În același timp, mărcile occidentale vor exporta aproximativ 100.000 de vehicule complet electrice în Europa de la site-urile lor de producție din China, a declarat Schmidt în septembrie.

Principalii producători chinezi de vehicule electrice în primele șapte luni ale anului sunt MG de la SAIC și Polestar de la Geely, a spus Schmidt. Alte mărci precum Nio și XPeng s-au străduit până acum să aibă un impact. În Europa de Vest, mărcile chineze au avut o cotă de 5,2% din piața vehiculelor electrice în prima jumătate a acestui an, comparativ cu 3,8% în prima jumătate a anului 2021.

Anul viitor sunt așteptate volume semnificative de la compania în comun Smart, Geely și Mercedes-Benz, care își va construi noua generație de vehicule electrice în China și nu în Europa.