Încă un gigant energetic ”stinge becul” în România: are trei milioane de clienți și nu mai durează mult

de: Alexandru Puiu
22 11. 2022

În timp ce giganți precum Electrica Furnizare sau OMV Petrom au anunțat profituri nete de 5-7 ori mai mari de la un an la altul, acestea pare să fi fost realizate cu ”victime colaterale”. Altfel nu se explică dezastrul financiar al unor companii puternice din domeniul energetic, companii care fie dispar în faliment, fie pleacă din România.

De această dată este vorba de grupul italian Enel, considerat cel mai mare investitor privat în distribuția de energie electrică. Compania a anunțat că se va retrage de pe piața din România în 2023, după cum se arată într-un document oficial al gigantului citat de Ziarul Financiar, conform Mediafax. Este important de reținut că țara noastră nu este singura din care se va retrage operatorul energetic.

Ce s-a întâmplat cu Enel, ce s-a schimbat în companie

Anunțul Enel referitor la piața din România vine la mai puțin de o lună după ce, presa din Grecia, a confirmat intenția de achiziție a 70% dintre operațiunile Enel din România, într-o tranzacție de 1,3 miliarde de euro din partea PPC. Aceasta din urmă este Compania Publică de Electricitate a Greciei și are o valoare de piață de 2,33 miliarde de euro.

Enel a avut un an foarte greu în 2022, mai ales în România, unde și-a redus investițiile cu aproape 40% în prima jumătate a anului, pe fondul deteriorării profitabilității operaționale. Ca referință, pe meleaguri mioritice, Enel este operatorul rețelei de distribuție a energiei din Muntenia Sud (București), Banat și Dobrogea, având în portofoliu aproximativ 3 milioane de clienți.

Din această poziție, după primul semestru, anunțase o pierdere de 115 milioane de euro, față de un câștig de 45 milioane de euro, exclusiv pe zona de vânzare a energie. În ceea ce privește partea de distribuție, unde rețeaua administrată are costuri proprii pentru energia consumată, pierderile italienilor au ajuns la aproximativ 50 milioane de euro, în cădere liberă de la un profit de 60 de milioane de euro în prima jumătate a anului trecut.

Pe final, Enel și-a propus să se concentreze pe șase piețe și să investească în jur de 37 de miliarde de euro în următorii trei ani, dintre care 60% în generarea de energie, servicii și clienți, respectiv 40% în rețele.