Cum s-a schimbat viața rușilor după sancțiunile impuse țării, ca urmare a acțiunilor din Ucraina

de: Elena Avramescu
14 03. 2022

SUA, Marea Britanie și UE au instituit sancțiuni financiare fără precedent asupra Rusiei din cauza invaziei sale în Ucraina, iar sute de companii internaționale s-au retras din țară. Impactul acestor măsuri abia începe să se facă simțit, odată cu creșterea costului produselor de bază, cu un risc care se profilează de pierdere a locurilor de muncă și, pentru unii, cu un sentiment din ce în ce mai mare de izolare.

Viața rușilor, complet schimbată după sancțiunile impuse țării

Iată câteva dintre modurile în care viața de zi cu zi s-a schimbat. Toate denumirile au fost schimbate, iar conversiile valutare au fost corecte la momentul publicării: prețurile de consum au crescut cu 2,2% în prima săptămână de invazie, alimentele fiind printre cele mai mari creșteri, unele magazine restricționează vânzarea de produse de bază, după raportări de tezaurizare, vânzările de medicamente nu fac obiectul sancțiunilor, dar marile companii maritime suspendând serviciile, iar proviziile ar putea fi lovite.

Rubla a scăzut de când Rusia a invadat Ucraina, ceea ce a determinat mulți retaileri să-și majoreze prețurile. Daria, care locuiește în centrul Moscovei, spune că nu a văzut încă rafturi goale. „Mâncarea nu va dispărea, dar se va scumpi. Cât de scump este, nu-mi pot imagina. Și mă tem să mă gândesc”, spune o rusoaică, conform BBC.

Jan, este cetățean al UE care locuiește și lucrează la Moscova. „Pe 20 februarie am comandat produse alimentare pentru 5.500 de ruble, aproximativ 57 de dolari; 44 de lire sterline, și acum același coș costă 8.000”, spune el. Prețul laptelui aproape s-a dublat în ultimele două săptămâni, adaugă el.

Prețurile zahărului și cerealelor au fost deja cu aproximativ 20% mai mari în februarie decât în urmă cu un an. Agenția de știri de stat rusă Tass a declarat că unii retaileri au convenit să limiteze creșterea prețurilor la unele produse de bază la 5%. Alții restricționează cantitatea de produse de bază, cum ar fi făină, zahăr și ulei, pe care clienții le pot cumpăra.

O vacanță medie în Turcia a crescut cu 29%

Prețul unor bunuri de larg consum a crescut drastic. Costul smartphone-urilor și televizoarelor a crescut cu peste 10% și o vacanță medie în Turcia a crescut cu 29%, iar mărcile importante precum Apple, Ikea și Nike nu își mai vând produsele în Rusia.

Ei nu au cumpărat încărcătoare pentru iPhone, deși mulți alții au făcut-o. Apple a declarat pe 2 martie că va opri toate vânzările directe de produse în Rusia.

Mașinile noi au crescut și ca preț. „Am cumpărat filtre și ulei pentru mașină pentru când are nevoie de service. Am reușit să le cumpărăm la prețurile vechi înainte ca aproape să se dubleze în fața ochilor noștri”, a spus Daria, o femeie din Rusia.

Simbolismul închiderii celor 847 de restaurante de la McDonald’s nu a fost pierdut pentru ruși și a fost printre primele firme occidentale care au deschis în Uniunea Sovietică în urmă cu 30 de ani. La câteva ore de la anunț, au apărut mii de reclame de la ruși care revindeau mâncare din restaurantele sale, la prețul de până la 10 ori mai mare decât cel obișnuit. „Nuggets și plăcinte cumpărate chiar înainte ca lanțul de restaurante să se închidă. Ultima ta șansă de a gusta beatitudine străină”, a spus un mesaj.

Băncile rusești au fost eliminate din sistemul internațional de plăți Swift, astfel că Visa, Mastercard, American Express, Apple și Google Pay își limitează serviciile în Rusia. Banca centrală rusă spune că economia ar putea scădea cu până la 8%.

„Situația a avut un impact mare asupra afacerii noastre. Numărul clienților noștri este în scădere. Oamenii ne cer să le rambursăm calitatea de membru al clubului. Și costurile noastre pentru închirierea, echipamentul și curățenia sunt în creștere. De când au fost introduse sancțiunile, veniturile au crescut în medie cu 30%, spune Natasha, care lucrează în industria fitness-ului.

Ea anticipează că multe afaceri ca a ei se vor închide. Cei care nu o fac se vor lupta să găsească producători ruși care să înlocuiască echipamentele importate.