Criza economică din România, din perspectiva antreprenorilor români: creșterile de prețuri și investițiile amânate, doar începutul

de: Alexandru Puiu
23 03. 2022

În ultimele luni, s-a discutat din ce în ce mai mult de o nouă criză economică pe meleaguri mioritice, discuții care nu au făcut decât să fie exacerbate de invazia Ucrainei de către Rusia. Efectele economice ale războiului sunt încă la început, dar perspectivele optimiste sunt improbabile.

Consiliul Național al IMM-urilor din România sau CNIPMMR a efectuat un sondaj printre întreprinzătorii din România. Temele principale tratate au fost conflictul militar de la graniță și probabilitatea unei noi crize economice. În contextul în care opt din zece firme afirmă că nu au legături nici cu Rusia și nici cu Ucraina, ai fi tentat să crezi că, per ansamblu, perspectivele sunt optimiste, dar realitatea este semnificativ mai complexă decât atât.

În România va începe o nouă criză economică, inevitabil

Există un consens cât se poate de îngrijorător printre oamenii de afaceri români pe marginea unei noi crize economice. Nu mai puțin de 93,5% dintre întreprinzători sunt de părere că ne vom confrunta cu probleme financiare semnificative ce vor avea repercusiuni în întreaga piața autohtonă.

Nu mai puțin de 89,7% dintre cei chestionați au afirmat că resimt o creștere a costurilor pentru produse și servicii, ca urmare a conflictului din Ucraina. Mai mult decât atât, acele creșteri se vor reflecta în scumpirea produselor și serviciilor oferite, conform spuselor a 77% dintre participanții la studiu. În vreme de incertitudine, investițiile semnificativ sunt amânate, iar acesta este și consensul a 60% dintre respondenți. La polul opus, ca excepții care întăresc regula, 3,7% dintre antreprenori au în plan să sporească investițiile.

Viitorul este unul pesimist și când vine vorba de cifra de afaceri, majoritatea companiilor (54%) estimând o scădere, în timp ce 46% vor menține o cifră de afaceri similară cu cea de anul trecut sau, într-o oarecare măsură, vor crește.

„În larga lor majoritate, întreprinzătorii chestionaţi de noi nu au relaţii de afaceri cu Rusia şi Ucraina. Opt din zece au spus că nu au o relaţie de afaceri în acest sens. Pentru cei care au astfel de afaceri, şapte din zece au declarat că au oprit colaborarea în acest moment. Ceea ce este foarte interesant din partea întreprinzătorilor români e faptul că sunt dispuşi să integreze resurse umane din Ucraina: patru din zece respondenţi vor să angajeze până la zece oameni proveniţi din această ţară”, a explicat Florin Jianu, președintele CNIPMMR.