Criptomonedele și firmele. Ce trebuie să știi, ca antreprenor român, despre folosirea lor în termeni legali
Pentru unii, criptomonedele reprezintă iluzia revoluției pieței monetare globale, pentru alții e doar o revoltă împotriva sistemului bancar tradițional, o metodă de a face bani rapid sau pur și simplu o evoluție firească, în strânsă conexiune cu performanțele din ce în ce mai înalte pe care omenirea le atinge în lumea tehnologiei.
Oricare ar fi impresia ta despre universul banilor digitali, un lucru este cert: suntem încă departe de a avea garanții în utilizarea lor, încă vorbim despre foarte multă volatilitate, iar adoptarea lor de către companii reprezintă un subiect care e de-abia la început.
Ultima perioadă a demonstrat din plin că acest univers aparent sigur, revoluțional și profitabil poate fi destul de instabil. Lumea crypto s-a zguduit bine în ultima perioadă, reacționând dur tocmai la ceea ce promitea că se opune – piețele financiare tradiționale, care nu au avut nici ele o perioadă prea bună, în actualul context economic și geopolitic foarte dificil.
Multiplele crize din ultima vreme, inflația scăpată de sub control, criza energetică, consecințele unor economii șubrezite de pandemie au adus oscilații pe bursele lumii și prăbușiri severe în zona crypto, spulberând visul multora de a se îmbogăți din tranzacționarea cu bani digitali.
Când vine vorba despre integrarea monedelor în rândul companiilor, antreprenorii s-au dovedit și ei a fi destul de deschiși la această perspectivă, dar specialiștii au câteva recomandări serioase pentru ei, de care ar fi bine să țină cont, pentru a nu ajunge să aibă probleme destul de serioase cu banii.
Mare atenție, dragi antreprenori!
„Tranzacționarea curentă cu criptomonede (ceea ce înțelegem prin daily trading) este, într-adevăr, doar o mică parte din «universul» criptomonedelor – și cea mai vizibilă, de altfel. Totuși, unul dintre «scopurile» declarate ale criptomonedelor este revoluționarea modalității în care plătim pentru bunuri și servicii. Modalitățile prin care criptomonedele sunt, însă, folosite poate varia considerabil dacă am analiza perspectivele pe termen lung ale mecanismului de funcționare al fiecărei afaceri în parte. Cu toate acestea, pot fi punctate câteva situații «comune» privind aplicabilitatea lor”, explică, pentru Avocatnet.ro, Andrei Cosma, Managing Associate, și Petruș Partene, Associate, ambii de la SIMION & BACIU.
Conform experților citați, „practica demonstrează că există două modalități prin care unii comercianți acceptă plata prin criptomonede: (i) fie acceptă criptomoneda per se, ca plată pentru produsul ori serviciul pe care îl vând (caz în care, din perspectivă juridică, avem mai mult de-a face cu un contract de schimb), fie (ii) efectuează (de cele mai multe ori prin intermediul partenerului care este procesator de plăți) conversia în monedă convențională/fiduciară (termenul tehnic în limba engleză este fiat money) la momentul efectuării plăți”.
Există companii pentru care adoptarea banilor digitali poate fi destul de utilă
Dacă deții o companie care se ocupă cu numeroase tranzacții, deci există un flux semnificativ în astfel de operațiuni, adoptarea crypto ar putea fi o soluție, în principiu. Desigur, e vorba despre tranzacții ce trebuie operate pe perioade reduse de timp, iar sistemul pe care sunt construite criptomonedele fix asta au ca principal avantaj.
„De asemenea, criptomonedele se pot dovedi extrem de utile (în special din perspectiva scalabilității unei afaceri) acolo unde modelul de business implică un număr mare de tranzacții desfășurate într-o perioadă relativ scurtă de timp. Capacitatea pe care o oferă sistemul de tranzacționare al criptomonedelor de a efectua un număr foarte mare de tranzacții într-un termen foarte scurt se poate dovedi un element-cheie al afacerii, care poate aduce plus valoare în fața clienților.
Mai mult, costurile efectuării acestor tranzacții (ceea ce înțelegem în ecosistemul criptomonedelor prin gas fees) este uneori mai redus decât costul unor astfel de operațiuni prin intermediul sistemului bancar. Totodată, viteza de tranzacționare se poate traduce și printr-o disponibilitate ridicată a lichidității pe care o poate avea o companie, aspect care de multe ori se poate dovedi extrem de util pentru adresarea nevoilor imediate ale afacerii”, au lămurit Andrei Cosma și Petruș Partene.
Să vorbim, mai în detaliu, despre riscuri. Dacă unele dintre beneficii au fost punctate, să revenim asupra riscurilor pe care le-am conturat la începutul materialului. Să nu uităm că vorbim, totuși, despre o piață încă (cel puțin) nereglementată. De altfel, volatilitatea e un alt mare pericol ce pândește din umbră!
„Din perspectiva dezavantajelor, o caracteristică esențială a criptomonedelor este volatilitatea acestora. Caracterul volatil poate reprezenta o piedică majoră în analiza de risc pe care o afacere ar trebui să o realizeze înainte de a implementa un astfel de mecanism de plată. Și nu numai. De altfel, Banca Națională a României a atras atenția prin mai multe comunicate oficiale emise în ultimii ani cu privire la riscurile pe care le atrag criptomonedele, calificându-le ca «active speculative»”, au explicat specialiștii de la SIMION & BACIU.
Piața crypto a ajuns la saturație?
Cu toate că mulți dintre noi nu am auzit decât de patru sau cinci dintre ele, în prezent există mai bine de 18.000 criptomonede care pot fi tranzacționate public, iar numărul lor continuă să crească parcă de la o zi la alta. Unii experți avertizează că piața e suprasaturată și e doar o chestiune de timp până când mii de active digitale se vor prăbuși.
De exemplu, Betrand Perez, CEO al Web3 Foundation, a comparat starea actuală a pieței cu prima ere a internetului și a spus că au existat o mulțime de „escrocherii” și multe „nu aduceau nicio valoare”.
Prăbușirea recentă a așa-numitei monede algoritmice stabile terraUSD pare să fi dat startul marelui colaps. „Unul dintre efectele a ceea ce am văzut săptămâna trecută cu problema Terra este că suntem în stadiul în care practic există prea multe blockchainuri, prea multe monede. Asta derutează utilizatorii și aduce și anumite riscuri pentru utilizatori”, a declarat Bertrand Perez, CEO al Fundației Web3, pentru CNBC, la Forumul Economic Mondial din Davos, Elveția.
Ar urma să vedem, în viitorul apropiat, o așa-zisă corecție pe piața crypto.
„[Piața], în opinia mea personală, a devenit poate puțin irațională, sau poate puțin nesăbuită într-o anumită măsură. Și când vin astfel de vremuri, in mod normal este necesară o corecție și, la sfârșitul zilei, este sănătoasă”, a spus Mihailo Bjelic, CEO Polygon.
Acestea fiind spuse, înainte de a decide dacă firma ta adoptă sau nu criptomonedele, cântărește bine avantajele și dezavantajele și asumă-ți riscurile ce vin, inevitabil, la pachet … cel puțin în acest moment!