Conducerea autonomă: Tesla, Honda și alți producători au mari probleme cu implementarea

de: Andrei Tilimpea
01 11. 2022

Tesla se confruntă cu un proces în timp ce Honda este investigată pentru o problemă despre care experții spun că riscă să submineze încrederea în soluțiile ADAS ale tuturor mărcilor.

Tesla, Honda și mulți alți producători de automobile care oferă sisteme avansate de asistență a șoferului(ADAS) au fost afectați de un fenomen cunoscut sub numele de „frânare fantomă”, despre care rapoartele spun că determină vehiculele să încetinească sau să se oprească brusc, ca răspuns la ceea ce sistemul percepe în mod eronat ca fiind o amenințare.

Frânarea fantomă – cunoscută și sub numele de frânare neintenționată – este cauzată de percepția eronată a senzorului.

În februarie, a fost raportat că Tesla se confruntă cu o anchetă în SUA, după ce autoritățile au primit mai mult de 354 de plângeri pentru activarea neașteptată a frânei în modelul 3 și modelul Y 2021-22.

În august, un proprietar al unui Tesla Model 3 din California a dat în judecată producătorul de vehicule electrice într-o acțiune colectivă propusă legată de frânarea fantomă, numind-o „coșmar înfricoșător și periculos”, potrivit procesului.

Honda este investigată de Administrația Națională pentru Siguranța Traficului (NHTSA) din SUA pentru o problemă de frânare fantomă care afectează mai mult de 1,7 milioane de vehicule. NHTSA a primit peste 270 de plângeri care susțin că incidente de frânare „au avut loc fără ca nimic să împiedice calea de deplasare a vehiculului”, șase persoane susținând că au fost implicate într-o coliziune cu răni ușoare.

Niciodată performanță 100%.

„Am văzut cum sunt dezvoltate aceste sisteme și nu puteți fi niciodată 100% sigur că aceste sisteme vor oferi performanțe complete într-o varietate largă de situații”, a declarat Adriano Palao, director tehnic al ADAS și conducere automată pentru agenția de testare auto EuroNCAP.

Eliminarea frânării fantomă este deosebit de dificilă în Europa „unde avem o mare varietate de infrastructură în diferite țări”, a spus Palao.

O provocare care se profilează pentru rezolvarea problemei de frânare fantomă este lansarea ADAS la modelele de segment inferior, deoarece există presiune pentru a reduce costul sistemului.

„Dacă vede ceva care nu este cu adevărat acolo, poți avea încredere că sistemul va opera mașina pentru tine, total sau chiar parțial?” a spus Pacheco de la Gartner. „Acesta este în mod fundamental despre modul în care producătorii auto jonglează cu trei priorități fundamentale: performanța ADAS, marja de siguranță și costul.”

El a avertizat că, dacă producătorii de automobile nu reușesc să facă ADAS 100% fiabil, aceasta va opri trecerea la vehicule complet autonome.

„În plus, autoritățile de reglementare trebuie, de asemenea, să joace un rol mai puternic – tehnologia ADAS sau AV nu ar trebui reglementată doar pe baza definiției caracteristicilor, ci și învelișul de capabilități trebuie să fie definit și testat conform unui program de omologare”, a spus el.

Rolul lui Lidar

Bernd Reichert, vicepreședinte senior pentru automobile pentru AEye, a cărui soluție full-stack combină tehnologia lidar, cameră și radar în platforma integrată de conducere automată (AD) a Continental pentru vehicule de pasageri și vehicule comerciale, spune că este „pe deplin convins” că lidar va ajuta la reducerea numărul de incidente de frânare fantomă.

„Cheia este un set cuprinzător de senzori, care acționează ca un multiplicator de forță și poate chiar crește exponențial inteligența unei părți a software-ului”, a spus el.

El a spus că reducerea frânării fantomă nu numai că îmbunătățește siguranța, ci și experiența generală a utilizatorului.

„În cele din urmă, stă și cade cu încrederea pe care o ai în sistem”, a spus el.

Atât Greimeier, cât și Reichert admit că nu știu în acest moment câți bani trebuie cheltuiți pentru a rezolva în mod adecvat problema frânării fantomă.

„Din punct de vedere al senzorilor, este foarte important să încercăm să obținem date inteligente și să avem date de bună calitate pentru a ajuta la eliminarea falselor pozitive”, a spus Reichert.

Palao este de acord că o combinație robustă de senzori ar putea ajuta la minimizarea frânării fantomă.

Realitatea, desigur, este extrem de nuanțată și complexă, dar Palao rămâne pozitiv.

„Fiecare variație pe care o puteți întâlni, chiar dacă faceți aceeași conducere în fiecare zi, condițiile de lumină pot fi diferite, temperatura poate fi diferită”, a menționat el. „Dar eu cred, ca inginer, că lucrurile se pot schimba în bine și vom învăța din greșelile noastre.”