Comisia Europeană a adoptat normele de poluare Euro 7: cine sunt câștigătorii și perdanții
Comisia Europeană a lansat regulile de poluare propuse de Euro 7, succedând celor de la Euro 6, care au intrat în vigoare în 2014.
Acest lucru este semnificativ deoarece acestea vor fi, cel mai probabil, regulamentele finale privind motoarele cu ardere internă adoptate în Europa.
Producătorii de automobile au luptat împotriva noilor reguli, argumentând că banii cheltuiți pentru noile măsuri de conformitate ar putea fi mai bine investiți în scăderea costului electrificării și că nu va fi nevoie de noi reguli, deoarece proporția vânzărilor de motoare cu ardere internă va continua să scadă înainte de termenul limită pentru zero emisii din 2035.
CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, a numit recent Euro 7 o „abatere de la obiectivul major al electrificării”.
Creșterea recentă a inflației și a prețurilor mașinilor a adăugat forță acestui argument. Nu este clar dacă acest lucru a avut un efect asupra Comisiei Europene, dar regulile Euro 7 propuse nu au fost atât de stricte pe cât se temeau unii producători de automobile.
Cu toate acestea, ele marchează o ruptură clară față de Euro 6, în special unificând standardele pentru vehiculele diesel și pe benzină cu privire la poluanți precum oxizii de azot (NOx), întărirea obiectivelor pentru camioane și autobuze și stabilirea de limite pentru praful de frână și particulele de anvelope, ceea ce va fi principala sursă de poluare din transportul rutier în era zero emisii.
Reglementările sunt acum supuse ratificării de către Parlamentul European și Consiliu. Se așteaptă ca acestea să intre în vigoare pentru autoturisme și camionete în iulie 2025, cu camioane și autobuze în 2027.
Reacția la propunere a fost mixtă săptămâna trecută, dar există câțiva câștigători dar și perdanți.
Câștigători
Calitatea aerului: Uniunea Europeană spune că expunerea îndelungată la poluarea din particule fine și NOx din traficul rutier a fost responsabilă pentru peste 70.000 de decese premature în 2018, cu 300.000 de decese din cauza poluării aerului. Transportul rutier a reprezentat 39% din emisiile nocive de NOx în acel an, spune UE.
Industria de control al emisiilor: AECC, grupul comercial care face lobby în numele unor companii precum Johnson Matthey, NGK și Vitesco care produc catalizatori și filtre, a cerut o propunere „ambițioasă” Euro 7. Nu a primit neapărat asta, dar orice înăsprire a reglementărilor privind poluarea înseamnă mai mult conținut per vehicul pentru membrii săi. Reacția oficială a AECC este că „a salutat” propunerea Euro 7 și, deloc surprinzător, a presat Parlamentul European și Consiliul să adopte regulile cât mai curând posibil. Pe termen lung, însă, interzicerea efectivă a UE asupra motoarelor cu ardere internă după 2035 înseamnă că veniturile acestor companii în Europa vor scădea brusc.
Furnizori de frâne și anvelope: O promisiune centrală a Euro 7 este că va stabili limite pentru particulele din frâne și anvelope, ceea ce înseamnă că firme precum Brembo și Michelin vor putea comercializa noi tehnologii la un cost aproape sigur mai mare pentru clienții lor. Brembo spune că discul său de frână Greentive, atunci când este combinat cu un material special de frecare pentru plăcuțe, poate reduce emisiile de particule cu 50 la sută. De notat, limitele de praf de frână pentru vehiculele de 3,5 tone metrice sau mai puțin sunt stabilite la 7 mg/km până în 2035 și apoi la 3 mg/km ulterior; dar limitele de emisii ale anvelopelor nu au fost încă stabilite.
Cei care pierd dar și câștigă
Producătorii de automobile europeni: La prima vedere, orice reglementare care crește costurile și necesită dezvoltarea și certificarea noilor tehnologii arată ca o pierdere pentru producătorii de automobile. Dar numai vehiculele diesel – o piață care este deja în scădere bruscă – se confruntă cu standarde de poluare considerabil mai stricte, așa că, în general, ar fi putut fi mult mai rău. Și producătorii de automobile și-au simplificat ofertele de motoare cu ardere și au redus sau eliminat bugetele de cercetare și dezvoltare, deoarece vehiculele electrice au o pondere din ce în ce mai mare.
Cu toate acestea, reglementările nu vor fi lipsite de durere: un raport al Morgan Stanley a constatat că cel mai mare producător auto din Europa, Volkswagen Group, ar putea suporta costuri de conformitate cu 400 de milioane de euro pentru vânzările de mașini, iar Stellantis, numărul 2, la 350 de milioane de euro. Acest lucru ar putea afecta și mai mult vânzările de mașini mici, care sunt afectate în mod disproporționat de orice creștere a producției. Deja, majoritatea producătorilor auto europeni au abandonat segmentul de mini-mașini, spunând că ar fi prea costisitor să adauge mai multe echipamente, fie pentru a reduce poluarea și emisiile de evacuare, fie pentru a hibridiza motoarele mici.
Pierzători
Camioane și autobuze grele: Camioanele și autobuzele cu motor diesel vor trebui să își reducă producția de NOx cu 78%, la 90 miligrame pe km, de la 400 mg/km. Acest lucru va duce la costuri de conformitate de 2.700 de euro per vehicul, spune Comisia Europeană. Chiar dacă astfel de vehicule costă mult mai mult decât mașinile de pasageri, acei bani ar fi putut fi folosiți pentru investiții în electrificarea bateriilor și/sau pile de combustibil cu hidrogen și ar putea crește costurile de transport și transport maritim pentru toate mărfurile.
Cumpărători de mașini din UE: se așteaptă ca reglementările să adauge în medie câteva sute de euro – 304 de euro, mai exact, conform CE – în costurile de reglementare la prețurile care sunt deja în creștere din cauza inflației, a creșterii costurilor cu energie și penuria de semiconductori. Între timp, producătorii auto se vor lupta să lanseze vehicule electrice cu baterii la prețuri accesibile, iar infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice rămâne un punct slab.
Motoare diesel: Conform propunerii, mașinile diesel vor trebui să reducă emisiile de NOx cu 25 la sută, până la 60 de miligrame pe km, de la actualele 80 sub Euro 6. Orice costuri suplimentare ar putea grăbi scăderea ofertelor de motorină, o opțiune atractivă pentru cei care în mod regulat parcurge distanțe mari. Costuri mai mari sau nu, piața este în scădere de la începutul anilor 2010, tendința accelerându-se brusc după scandalul de înșelăciune VW din 2015. Multe orașe adoptă acum interdicții pentru motoarele diesel mai vechi, cu planuri de a interzice toate modelele în viitor. În ultimele luni, vânzările combinate de modele complet electrice și hibride plug-in au depășit vânzările de motorină pe multe piețe; în urmă cu un deceniu, motoarele pe motorină reprezentau până la 70% din toate vânzările în unele țări.