11 oct. 2022 | 14:25

Care sunt prevederile Euro 7 pentru mașinile pe benzină și motorină: când intră în vigoare

ACTUALITATE
Care sunt prevederile Euro 7 pentru mașinile pe benzină și motorină: când intră în vigoare

Noile reguli, amânate în mod repetat, vor guverna emisiile de poluanți nocivi, cum ar fi particulele fine, hidrocarburile și monoxidul de carbon.

După întârzieri repetate, Comisia Europeană este de așteptat să adopte miercuri reglementările Euro 7 privind poluarea țevilor de evacuare.

Reglementările vor limita și mai mult emisiile de poluanți nocivi, cum ar fi particulele fine, hidrocarburile și monoxidul de carbon din mașinile și camioanele pe benzină și diesel și vor înlocui reglementările Euro 6 existente, în vigoare din 2014.

Euro 7 va reprezenta setul definitoriu al parametrilor de poluare pentru generația finală de motoare cu ardere în Europa, UE intenționând să permită vânzarea numai vehiculelor cu emisii zero după 2035.

Cea mai recentă amânare a adopției a fost din 20 iulie. Acea dată în sine a fost amânată de la 5 aprilie – și din al patrulea trimestru din 2021 înainte de aceasta. Încă nu există nicio garanție că vor fi adoptate miercuri, spun oficialii.

După ce Comisia Europeană adoptă regulile, un proces de „co-decizie” va decide forma finală și procesul de implementare. Este posibil ca acestea să intre în vigoare nu mai devreme de 2025 – și, potențial, chiar și un an sau doi mai târziu, au declarat surse.

Proces complex de stabilire a regulilor

Oficialii Comisiei Europene au recunoscut întârzierile continue în adoptarea Euro 7. Acestea se datorează unui număr de factori, spun oficialii: complexitatea creării regulilor pentru autoturisme, motociclete și camioane comerciale în același timp; necesitatea de a recunoaște prioritățile tuturor părților interesate; și chiar regulile Fit for 55 care necesită zero emisii până în 2035, care nu au fost anticipate când a început procesul Euro 7.

Pentru unii producători de automobile, aceste întârzieri ridică întrebarea dacă chiar sunt necesare aceste reglementări, având în vedere că proiectarea, testarea și implementarea acestora vor fi costisitoare și consumatoare de timp. În același timp, pentru că mărcile europene se grăbesc să-și electrifice gamele cu mult înainte de termenul limită din 2035.

„Nu suntem prea convinși de beneficiile Euro 7”, a declarat Paul Greening, director pentru emisii și combustibili la grupul de producători auto ACEA, la evenimentul de la Bruxelles. Atât obiectivele de CO2, cât și Euro 7 sunt factori pentru zero emisii, a spus el.

Într-un scenariu probabil, regulile Euro 7 s-ar aplica unei singure generații de modele începând cu aproximativ 2026, dar până în 2035 doar un procent mic de mașini noi ar fi încă lansate cu propulsoare pe benzină sau diesel.

Întrucât mulți producători de automobile anunță deja planuri de a lansa doar vehicule cu emisii zero până în 2030, o investiție mare în Euro 7 „nu are sens”, a spus Greening, ca răspuns la o întrebare la evenimentul de la Bruxelles.

„Realitatea de a investi în Euro 7 pentru o rentabilitate scurtă și într-o piață de afaceri foarte dificilă în acest moment, cu multe presiuni asupra industriei, devine din ce în ce mai complexă”, a spus el,

Panagiota Dilara, liderul echipei pentru emisiile vehiculelor la CE, a spus că Euro 7 înseamnă mult mai mult decât doar emisiile autoturismelor. Include camioanele comerciale – care este puțin probabil să fie complet electrice până în 2035 – precum și emisiile non-combustibile de la vehicule, cum ar fi praful de frână și particulele de anvelope, a spus ea.

Impactul asupra sănătății

Un aspect mai important, spun susținătorii, este că beneficiile reducerii poluanților din țeava de eșapament se vor extinde mult în viitor, multe mașini și camioane cu ardere internă vândute chiar și la mijlocul anilor 2030, probabil că vor fi încă pe drum în anii 2040. Dacă sunt semnificativ mai curate decât vehiculele care îndeplinesc standardele actuale Euro 6, asta ar putea însemna mii de vieți salvate.

Agenția Europeană de Mediu spune că peste 300.000 de decese în UE în 2019 au fost atribuite poluării aerului.

Acest punct a fost susținut de Francois Wakenhut, șeful unității pentru aer curat și politică urbană din cadrul CE. „Trebuie să îmbunătățim performanța generală a tuturor sectoarelor care poartă responsabilitatea pentru nivelurile de emisii și, cu siguranță, sectorul transportului rutier suportă o parte din aceasta”, a spus el. „Nu mai mult decât cota sa, dar această pondere trebuie abordată”.