Cinci țări, printre care și România, vor să amâne planul UE: când ar urma să interzică mașinile ”clasice”

de: Andrei Tilimpea
27 06. 2022

Italia, Portugalia, Slovacia, Bulgaria și România au cerut o reducere cu 90 la sută a CO2 la mașini până în 2035 și atingerea țintei de 100 la sută până în 2040.

Țările menționate mai sus vor să amâne cu cinci ani un plan al Uniunii Europene de interzicere efectivă a vânzării de mașini noi pe benzină și diesel începând din 2035.

Politica este un pilon cheie al planurilor UE de a aborda creșterea emisiilor din transport și de a accelera trecerea la vehiculele electrice, deoarece blocul se străduiește să reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră la nivelul întregii economii cu 55% până în 2030, față de nivelurile din 1990.

Propunerea privind emisiile auto, făcută de Comisia Europeană anul trecut, ar necesita o reducere de 100% a emisiilor de CO2 de la mașinile noi până în 2035, ceea ce face imposibilă vânzarea vehiculelor alimentate cu combustibil în UE de la acea dată.

Miniștrii din țările UE intenționează să cadă de acord asupra poziției lor săptămâna viitoare, înainte de a negocia legea finală cu parlamentul UE – care a susținut interdicția din 2035 într-un vot din această lună.

Într-o lucrare difuzată printre statele UE, cele cinci țări au cerut în schimb o reducere cu 90% a CO2 la mașini până în 2035 și atingerea țintei de 100% până în 2040.

Ei au spus că vehiculele comerciale ușoare ar trebui să îndeplinească o reducere de 80% CO2 până în 2035 și 100% până în 2040, mai degrabă decât reducerea cu 100% până în 2035 propusă de Comisie.

Legea s-ar putea schimba

„Trebuie stabilite perioade de tranziție adecvate și adaptate”, se arată în document, invocând necesitatea extinderii infrastructurii de încărcare.

Un oficial bulgar, care nu a dorit să fie numit, a spus că politicile climatice trebuie să ia în considerare factori economici și sociali, cum ar fi „diferențele semnificative” în puterea de cumpărare dintre țările UE.

Bruxelles-ul spune că data din 2035 este crucială, deoarece durata medie de viață a mașinilor noi este de 15 ani – așa că o interdicție ulterioară ar împiedica UE să atingă emisii nete zero până în 2050, piatra de referință globală spunând oamenii de știință că ar evita schimbările climatice dezastruoase.

Unele guverne ale UE s-au raliat în spatele țintei pentru 2035, dar ministrul de finanțe al Germaniei a declarat în această săptămână că cea mai mare piață auto din UE nu o va sprijini.

Ford și Volvo Cars au susținut public planul, iar Volkswagen își propune să nu mai vândă mașini cu motoare cu ardere în Europa până în 2035. Însă grupuri industriale, inclusiv Asociația Producătorilor de Automobile Europeni, s-au opus obiectivului din 2035, invocând preocupări, inclusiv lansarea incertă a încărcătoarelor.

UE negociază o altă lege care impune țărilor să instaleze milioane de încărcătoare pentru vehicule în acest deceniu.