Industria auto și interzicerea mașinilor pe benzină și motorină în Europa: ce se întâmplă, de fapt

Industria auto și interzicerea mașinilor pe benzină și motorină în Europa: ce se întâmplă, de fapt

Grupurile din industrie au spus că interzicerea motoarelor cu ardere după 2035 ar costa locuri de muncă și va duce la creșterea prețurilor pentru consumatori.

Principalul grup de lobby al industriei auto europene, ACEA, a declarat că este „îngrijorat” că Parlamentul UE a respins eforturile de a slăbi o reducere de 100% a emisiilor de CO2 pentru 2035, în esență interzicând vânzările de motoare cu ardere internă după acea dată.

„Având în vedere că transformarea sectorului depinde de mulți factori externi care nu sunt pe deplin în mâinile sale, ACEA este îngrijorată de faptul că europarlamentarii au votat pentru a stabili în piatră o țintă de minus 100% CO2 pentru 2035”, a spus grupul într-un comunicat, în urma votului plenar de miercuri seara de la Strasbourg.

Totuși, ACEA și-a exprimat sprijinul general pentru țintă și a cerut un raport de progres la jumătate pentru a determina țintele post-2030

„O astfel de revizuire va trebui, în primul rând, să evalueze dacă implementarea infrastructurii de încărcare și disponibilitatea materiilor prime pentru producția de baterii vor fi capabile să se ajusteze cu creșterea continuă abruptă a bateriei electrice”, a declarat Oliver Zipse, președinte ACEA și CEO BMW.

Germania critică decizia

Grupurile de mediu au salutat votul. „Termenul limită înseamnă că ultimele mașini pe bază de combustibili fosili vor fi vândute până în 2035, oferindu-ne șansa de a preveni schimbările climatice fulgerătoare”, a spus Alex Keynes, manager pentru vehicule curate la Transport & Environment.

Planul de eliminare a emisiilor de CO2 de la vehicule face parte din pachetul „Fit for 55” al Comisiei Europene, care își propune să reducă emisiile cu 55% în 2030 față de nivelurile din 1990. Scopul final este neutralitatea carbonului până în 2050.

Măsura ajunge acum la Consiliul European, format din miniștri din cele 27 de țări UE. O notă a companiei de analiză Bernstein a spus că miniștrii sunt „în mare măsură așteptați să fie de acord cu obiectivul pentru 2035 de zero emisii pentru mașinile noi”.

Parlamentarii conservatori și de dreapta au încercat să reducă tonul interdicției, subliniind îngrijorările cu privire la potențialele pierderi de locuri de muncă în industrie.

Grupuri din industrie, inclusiv influenta asociație auto germană VDA, au făcut lobby pe parlamentari să respingă ținta pentru 2035, spunând că penalizează combustibilii alternativi cu emisii scăzute de carbon și a venit prea devreme din cauza lipsei infrastructurii de încărcare.

Grupul de lobby al furnizorilor CLEPA a declarat că ținta pentru 2035 „elimină opțiunile tehnologice și pune locuri de muncă în pericol”.

Grupurile de lobby ale producătorilor auto germani și ale proprietarilor de mașini au criticat decizia.

Președintele VDA, Hildegard Mueller, a declarat că părți ale Europei nu au infrastructura necesară de încărcare. Ea a mai spus că interdicția va crește prețurile mașinilor noi.

„Este prea devreme pentru o astfel de țintă”, a spus Mueller.

Mueller i-a criticat pe factorii de decizie politici pentru că au cerut producătorilor de automobile să-și accelereze trecerea la mașini electrice fără a crea ei înșiși condițiile-cadru care să permită o schimbare mai rapidă.

Reinhard Zirpel, șeful asociației VDIK pentru importatori din Germania, a declarat: „Transformarea către sisteme de propulsie alternative va schimba fundamental mobilitatea de zi cu zi în Europa și, de asemenea, o va face mai scumpă pentru mulți oameni”.

El a cerut, de asemenea, UE să creeze condițiile adecvate pentru electrificare, cum ar fi stimulente pentru achiziții și infrastructura de încărcare necesară.

ADAC a spus că nu va fi posibilă atingerea obiectivelor ambițioase de protecție a climei în transport numai cu electromobilitatea.

Suport de la Volvo

Cu toate acestea, unii producători de automobile, inclusiv Ford și Volvo, au susținut public planul de a opri vânzările de mașini cu motor cu combustie noi în Europa până în 2035, în timp ce alții, inclusiv Volkswagen, urmăresc să nu mai vândă mașini cu motor cu combustie în Europa până la acea dată.

„Membrii Parlamentului European au făcut un pas decisiv în direcția corectă”, a declarat directorul general al Volvo, Jim Rowan.

Volvo își propune să vândă doar vehicule complet electrice până în 2030 și să atingă neutralitatea climatică deplină până în 2040.

Mingea este acum în terenul industriei auto, a spus Bernstein în nota către investitori. O interdicție din 2035 a vânzărilor cu ardere internă accelerează termenul pentru adoptarea vehiculelor electrice cu „cinci până la 10 ani”, cu o creștere corespunzătoare a capacității de producție a bateriilor.

Până în 2035, industria va avea nevoie de 1.600 de gigawați-oră de capacitate a bateriei pentru a furniza Europa, o creștere de 10 ori față de 2022 – și în creștere semnificativă față de estimarea anterioară a lui Bernstein de 1.200 GWh.

Acei producători de automobile care și-au accelerat deja calendarul pentru electrificare vor avea un avantaj, a spus Bernstein, la fel și mărcile premium, care pot absorbi mai bine prețurile crescute pentru vehiculele electrice.

„Ne-am aștepta ca OEM care au manifestat o atitudine mai precaută în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice să își revizuiască planurile și să ia în considerare o accelerare a strategiilor lor de electrificare”, se spune în nota.

Citește și: